Ferrari legt hybride-aandrijving SF90 Stradale uit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari_sf90_stradale_3.jpg)
Het is niet de eerste hybride Ferrari, maar wel een belangrijke auto voor het merk: de Ferrari SF90 Stradale. Hij zit vol met nieuwe technologieën die Ferrari aan de hand van deze video even nader uitlegt.
De Ferrari SF90 Stradale is de eerste echte plug-in hybride auto van het merk. Maar met 1.000 pk en vierwielaandrijving tot 220 kilometer per uur is hij lang niet zo saai als hij misschien lijkt. Voor de SF90 heeft Ferrari lang aan de ontwerptafel gezeten. Voordat de hybride-technologie op het niveau van Ferrari zat, waren de ingenieurs een flinke tijd verder. Maar het is ze gelukt en in bovenstaande video geeft de supercarbouwer dan ook de nodige informatie over de werking van het systeem.
Uitleg
Vlak na de lancering legden we de werking van het systeem al uit, maar in dit geval helpen de bewegende beelden wellicht. Zo kan de auto volledig elektrisch in de ‘e D’-stand rijden. Dan is de aandrijving beperkt tot de voorwielen (alleen die zijn elektrisch aangedreven) en komt de auto niet verder dan 25 kilometer voordat de benzinemotor bij moet springen.
In de hybride-stand ligt de focus niet op prestaties, maar op efficiëntie van de aandrijflijn. Dat houdt dus in dat de auto de kracht van zowel de elektromotoren en de V8 elkaar laat versterken zodat er zo min mogelijk verbruikt wordt.
Volledige systeemvermogen
De overige twee standen Performance en Qualify focussen op maximale prestaties. Daarbij gaan optimale verbruikscijfers het raam uit en wordt het volledige systeemvermogen van 1.000 pk aangeboord. In deze standen zal de V8 dan ook niet uit staan als er langzamer gereden wordt. In Qualify draaien vooral de elektromotoren op vol vermogen. Die stand is immers bedoeld voor één of een paar snelle rondes, dan is het minder van belang hoe snel de accu leeggetrokken wordt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Mansory verbouwt Rolls-Royce… Maar wie wil dit in hemelsnaam?
-
BMW M5-kopers zijn stiekem allemaal brave huisvaders (of moeders)
-
Model Y-concurrent drijft spot met Tesla in Nederlandse reclame
-
Opel Corsa ineens fors goedkoper: dit is de oorzaak
-
Wordt W1 leukste McLaren ooit? Dit moet hem veel beter maken
-
Autoverzekering veel duurder: dit gebeurt er de komende jaren
-
Gelekt! Dit is de nieuwe MG 4
-
Mitsubishi Outlander PHEV krijgt het moeilijker dan z’n voorganger
-
Goedkoopste BYD snel in Nederland: dit is de verwachte prijs
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Bovag: ‘Voer weer subsidie in, want particulieren kopen geen EV’s meer’