Extra dikke BMW M8 moet voor veiligheid zorgen
![BMW M8 Safety Car](https://img.autovisie.nl/images/Z7UUMv9QxnAO9iVvXzCsGmS80gQ=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-m8-safety-car-7.jpg)
BMW stuurt al jaren een M-model naar buiten als het fout gaat tijdens een MotoGP-race. De M5 van die het tot nu toe gebruikte mag met pensioen. Een aangepaste BMW M8 Competition neemt de taak namelijk over.
![BMW M8 Safety Car](https://img.autovisie.nl/images/ZWu_RpzWzsTAz5xbgGaCgj7Lkjc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-m8-safety-car-36.jpg)
BMW is erg actief in verschillende takken van de racewereld. En zelfs in de racewereld waar op twee wielen geracet wordt, grijpt de fabrikant de kans om een van de vierwielers te promoten. Tot nu toe reed een BMW M5 rondjes met verschillende motoren achter zich aan, in de MotoGP, maar vanaf nu wordt het stokje overgenomen door de BMW M8 Competition. En natuurlijk is dit alles behalve een standaardversie.
Upgrades
De M8 heeft verschillende upgrades gehad waardoor hij beter presteert op het afgesloten asfalt van een circuit. Het meest opvallende is natuurlijk de gigantische achtervleugel die de toch al niet lichte auto nog harder op het wegdek moet drukken. Deze is overigens rechtstreeks afkomstig van de BMW M8 GTE racewagen. De M Performance-bumpers ondersteunen verder bij het genereren van extra downforce. Grip komt van de Michelin Cup-banden.
![BMW M8 Safety Car](https://img.autovisie.nl/images/mACe78TL2d-3RW1TLQe9-2LkT6A=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-m8-safety-car-29.jpg)
Naast de sloot van M Performance-upgrades claimt BMW dat de M8 Safety Car niet zomaar deze titel opgespeld heeft gekregen. Daarvoor moest hij zeer strenge tests doorstaan op onder andere de Nürburgring en verschillende testcentra in verschillende jaargetijden. Ook is data van de M8 GTE gebruikt voor de instellingen van de veiligheidswagen. Eigenlijk is alleen het motorblok onveranderd gebleven. Met zijn 4,4 liter V8 met 625 pk is de BMW M8 Competition van zichzelf al prima in staat om de MotoGP te leiden.
Logische stap
“De BMW M8 en BMW M8 GTE zijn tegelijk ontwikkeld, en door deze racegenen onderscheid de M8 zich op alle gebieden. Daarom is het ook een logische stap voor ons om de BMW M8 Competition in te zetten als basis voor de MotoGP Safety Car. Zelfs in zijn productievorm is de auto prima geschikt voor het circuit,” aldus Markus Flasch, grote baas van BMW M GmbH.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?