Extra dikke BMW M8 moet voor veiligheid zorgen
BMW stuurt al jaren een M-model naar buiten als het fout gaat tijdens een MotoGP-race. De M5 van die het tot nu toe gebruikte mag met pensioen. Een aangepaste BMW M8 Competition neemt de taak namelijk over.
BMW is erg actief in verschillende takken van de racewereld. En zelfs in de racewereld waar op twee wielen geracet wordt, grijpt de fabrikant de kans om een van de vierwielers te promoten. Tot nu toe reed een BMW M5 rondjes met verschillende motoren achter zich aan, in de MotoGP, maar vanaf nu wordt het stokje overgenomen door de BMW M8 Competition. En natuurlijk is dit alles behalve een standaardversie.
Upgrades
De M8 heeft verschillende upgrades gehad waardoor hij beter presteert op het afgesloten asfalt van een circuit. Het meest opvallende is natuurlijk de gigantische achtervleugel die de toch al niet lichte auto nog harder op het wegdek moet drukken. Deze is overigens rechtstreeks afkomstig van de BMW M8 GTE racewagen. De M Performance-bumpers ondersteunen verder bij het genereren van extra downforce. Grip komt van de Michelin Cup-banden.
Naast de sloot van M Performance-upgrades claimt BMW dat de M8 Safety Car niet zomaar deze titel opgespeld heeft gekregen. Daarvoor moest hij zeer strenge tests doorstaan op onder andere de Nürburgring en verschillende testcentra in verschillende jaargetijden. Ook is data van de M8 GTE gebruikt voor de instellingen van de veiligheidswagen. Eigenlijk is alleen het motorblok onveranderd gebleven. Met zijn 4,4 liter V8 met 625 pk is de BMW M8 Competition van zichzelf al prima in staat om de MotoGP te leiden.
Logische stap
“De BMW M8 en BMW M8 GTE zijn tegelijk ontwikkeld, en door deze racegenen onderscheid de M8 zich op alle gebieden. Daarom is het ook een logische stap voor ons om de BMW M8 Competition in te zetten als basis voor de MotoGP Safety Car. Zelfs in zijn productievorm is de auto prima geschikt voor het circuit,” aldus Markus Flasch, grote baas van BMW M GmbH.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China