Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 5 jun 2019
Leestijd: 3 minuten

BMW M8, hij is er eindelijk als coupé, cabrio en Competition

Het was niet bepaald een geheim dat BMW met de BMW M8 zou komen. Nu laten de Münchenaren hem eindelijk in volle glorie zien als coupé en als cabrio. Beide varianten zijn er ook in de nog sportievere Competition-uitvoering.

BMW M8 Competition Coupe en Cabrio

Het duurde even, maar dan heb je ook wat moet je maar denken. BMW trekt eindelijk het doek van de BMW M8 en strooit daarmee gelijk met een flinke lading modellen. Er wordt niet gewacht met de introductie van een cabrio en weer later met de Competition-uitvoering. Nee, we krijgen dit keer alles tegelijk te zien. Dat betekent dat we een hoop informatie te melden hebben.

Motor

Laten we met het belangrijkste onderdeel beginnen: de motor. Deze is voor de ‘gewone’ M8-modellen de bekende 4,4 liter V8 met twee turbo’s. Hij stamt uit de M5 met exact dezelfde cijfers: 600 pk en 750 Nm. Voor de M8 Competition halen de techneuten van BMW iets meer vermogen uit hetzelfde blok, namelijk 625 pk en 750 Nm. Dankzij de V8 doet de gewone M8 de sprint 0-100 km/h in 3,3 seconden. De Competition knabbelt daar 0,1 seconden vanaf. De M8 Cabrio is iets langzamer. De M8 Cabrio met 600 pk rondt de sprint in 3,4 seconden af en de 625 pk sterke M8 Competition Cabrio doet er 3,3 seconden over.

BMW M8 Competition Cabrio

Niet alleen krijgt de M-varianten een anders afgeregelde motor dan de reguliere 8 Serie-types, ook het onderstel ontglipte niet aan de handen van de BMW M-engineers. Zij hebben de instellingen van de dempers een stuk strakker afgesteld en de camber van de voorwielen omhoog gedraaid. Dat is vooral goed voor grip in snelle bochten. De auto heeft standaard vierwielaandrijving, maar deze kan naar wens aangepast worden door te kiezen uit een van de drie rijmodi: 4WD 4WD Sport en 2WD. In die laatste stand gaat al het vermogen alleen naar de achterwielen en wordt de DSC uitgeschakeld.

Remmen

Grappig detail: de remmen van de BMW M8 kunnen naar wens ingesteld worden. Tenminste, het gevoel in het rempedaal. In de comfort-stand is het pedaal minder gevoelig en gaat het remmen dus geleidelijker. In de M specifieke stand wordt het pedaal een stuk gevoeliger en grijpen de remklauwen eerder strak op de schijven waardoor het afremmen een stuk sportiever zou aanvoelen. Als we BMW mogen geloven.

BMW M8 interieur

Goed, gaan we door naar de optische veranderingen die BMW M heeft uitgevoerd om tot de M8 te komen. Vanzelfsprekend is het uiterlijk van de auto’s aanzienlijk aangepast. Overal vinden we grotere luchtgaten en flink wat koolstofvezel. De voorbumper, grille en diffuser aan de achterkant zijn in het lichtgewicht materiaal uitgevoerd. De omlijsting van de nieren is in zwart chroom gespoten evenals de kieuwen aan de zijkant. De uitlaatpijpen zijn voor deze editie ook in het zwart uitgevoerd.

Lichtgevend M8-logo

De velgen zijn speciaal voor de M8 ontworpen en gemaakt van gesmeed lichtmetaal. Je kunt ze in zwart en zilver krijgen. Binnenin zijn er niet heel veel aanpassingen te bespeuren. Zo zit er in de M Sport stoelen een lichtgevend M8-logo en is de schakelpook specifiek voor deze auto ontworpen. Ook heeft het instrumentarium speciale M-schermen.

BMW M8 logo

Dan hebben we nog de daken. Deze is in de Coupé-cersie gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof. Dat is natuurlijk om het gewicht zo laag mogelijk te houden. In de Cabrio is daarom gekozen voor een softtop, maar de gewichtsbesparing die daarbij hoor, wordt weer teniet gedaan doordat het dak volledig elektrisch in- en uitklapt. Zo hardcore is de M8 nu ook weer niet. BMW beweert dit zelf gelukkig ook niet. Het merk zet de sportieve wagens in de markt als goede mix tussen sportiviteit en luxe.

#Nextgen

Aanvullende informatie als prijzen weten we helaas nog niet. Deze zullen vermoedelijk op de officiële lancering op 26 en 27 juni in München bekend gemaakt worden. Op dit data organiseert BMW het #Nextgen event. We weten wel dat de auto in september op de markt zal verschijnen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.