Exclusief! Bugatti komt na 100 jaar met een opvolger van de Royale
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fbugatti_type_41_royale_coupe_napoleon.jpg)
Bugatti is niet langer in handen van de Volkswagen Group. De Kroatische elektropionier Mate Rimac zwaait er de scepter. Tegenover Autovisie sprak hij over de toekomst van Bugatti. Het meest opmerkelijke nieuws: Rimac wil de aristocratische Bugatti Royale terug.
Volgens Mate Rimac is het niet moeilijk om Bugatti en Rimac van elkaar te laten verschillen. “Rimac is heel geeky. Jong, gek en wild. Bij Bugatti gaat het meer over heritage. Het is een aristocratisch merk. Je bent geen hooligan of een drugsbaas als je in een Bugatti rondrijdt. Een Bugatti is ook meer analoog, als een Zwitsers uurwerk.”
Tienjarenplan voor Bugatti
Rimac heeft al een tienjarenplan klaarliggen voor Bugatti, maar in detail treden wil hij daarover niet. Wel vertelt hij dat er na de Mistral nog één one-off komt op basis van de Chiron. Daarna is het over en uit voor de 8,0-liter W16 met vier turbo’s. “Peak engine, noem ik het, maar ik ben er toch niet helemaal tevreden over. De vier turbo’s halen het geluid weg.”
V10 voor Chiron-opvolger
De opvolger van de Chiron, krijgt dan ook geen turbochargers meer. Rimac wil ze vervangen door een hybride-systeem, om de prestaties op te krikken, maar ook om een indrukwekkend uitlaatgeluid te waarborgen. Wat voor motor voor de W16 in de plaats komt, vertelt Rimac niet, maar hij geeft duidelijke hints in de richting van een hoogtoerige V10.
Vrij naar Bugatti: ‘Ga weg met je elektrische auto’s en suv’s!’
“De opvolger van de Chiron wordt helemaal nieuw, ieder boutje en moertje. Dat is weliswaar niet de meest efficiënte manier van een auto ontwikkelen, maar ja … ik ben een perfectionist. Bovendien wil ik mijn leven niet besteden aan het voortborduren op iets wat al bestaat.”
Nieuwe Bugatti Royale
Rimac wil zich met Bugatti richten op coachbuilding, nóg meer dan nu al het geval is. Ook komen er andere modellen dan alleen een nieuwe Chiron. “Ik zit te denken aan een luxemodel”, zegt Rimac, “een nieuwe Royale, zo je wilt. Dat was een technologisch hoogstandje in 1928, met zijn achtcilinder lijnmotor en 24-inch wielen. Een ruimteschip in die tijd.”
Van de Royale zijn tussen 1927 en 1933 zeven exemplaren gebouwd. Het model was bijna 6,5 meter lang en woog meer dan 3100 kilo. Ettore Bugatti hoopte er vijfentwintig te kunnen verkopen, maar door de wereldwijde recessie lukte dat niet. Hij gebruikte de motor uit de Royale voor een nieuwe locomotief voor de Franse spoorwegen en wist zo toch nog winst te maken op het project.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
LEGO dropt adembenemde hypercar als betaalbare bouwset
-
5 redenen waarom je (niet) de Bugatti Chiron Pur Sport moet kopen
-
Ook jij kan bieden op deze nieuwe Bugatti Chiron Profilée
-
Houd je hoofdharen vast! De open Bugatti Mistral gaat 420 km/h.
-
Dit zijn de 5 duurste auto’s op Nederlands kenteken
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!