Vrij naar Bugatti: ‘Ga weg met je elektrische auto’s en suv’s!’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fbugatti_bolide_14.jpeg)
Zo zal Bugatti-topman Mate Rimac het vast niet hebben gezegd, maar de strekking van zijn verhaal komt er wel op neer. In ieder geval de komende tien jaar komt Bugatti niet met een volledig elektrische model of een suv. Dat is aan de ene kant niet verrassend, maar aan de andere kant wel. Het Kroatische Rimac specialiseert zich namelijk in stekker-sportwagens.
Sinds de introductie van de Veyron in 2005 maakt Bugatti gebruik van een 8,0-liter W16 met vier turbo’s. In eerste instantie leverde het monsterlijke blok een vermogen van 1001 pk, maar dat groeide door de jaren heen naar 1600 pk. Bijvoorbeeld in de Mistral, de vorige maand geïntroduceerde open versie van de Chiron.
Geen elektrische Bugatti en ook geen suv-model
De Mistral is de allerlaatste Bugatti ooit met een zestiencilinder, want ook een bouwer van hypercars moet met z’n tijd mee. De opvolger van de Chiron wordt een hybride of een plug-in hybride. Maar aan elektrische aandrijving wil Bugatti nog lang niet. Het duurt minstens tien jaar voordat het merk uit Molsheim volledig aan de stekker gaat.
Ook een suv ligt niet in het verschiet. Andere luxemerken lopen binnen met hun ‘offroaders’, de Aston Martin DBX, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Rolls-Royce Cullinan. Zelfs Ferrari onthult binnenkort een suv-achtige, de Purosangue. McLaren riep een paar jaar geleden nog stellig nooit met een suv te zullen komen, maar is nu ook overstag.
Een blok aan het been van de Volkswagen Group
Het huidige Bugatti werd in 1998 opgericht door de Volkswagen Group. Het Duitse concern stond toen onder leiding van Porsche-nazaat Ferdinand Piëch, die met Volkswagen megalomane plannen had. Het woord ‘volks’ hoorde niet meer bij VW, vond hij, want het merk moest premium worden, met de knotsgekke Passat W8 en de ambitieuze Phaeton. Piëch was ook de drijvende kracht achter de toen snelste auto ter wereld, de Bugatti Veyron.
Bugatti bleek echter een blok aan het been van Volkswagen. Het Franse-Duitse oppermerk leed lange tijd verliezen (inmiddels is het winstgevend). In 2021 werd Bugatti doorverkocht aan een joint-venture van Porsche AG en Rimac Group. De oprichter van die Kroatische EV-specialist, Mate Rimac, staat aan het hoofd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Dit is de bizarre auto van voormalig Formule 1-kampioen Nico Rosberg
-
LEGO dropt adembenemde hypercar als betaalbare bouwset
-
5 redenen waarom je (niet) de Bugatti Chiron Pur Sport moet kopen
-
Ook jij kan bieden op deze nieuwe Bugatti Chiron Profilée
-
Exclusief! Bugatti komt na 100 jaar met een opvolger van de Royale
-
Nieuw record! De snelste elektrische auto ter wereld gaat 412 km/h
-
Houd je hoofdharen vast! De open Bugatti Mistral gaat 420 km/h.
-
Dit zijn de 5 duurste auto’s op Nederlands kenteken
-
Duik in de prijslijst: BYD Han, einde van de Tesla Model 3?
-
Max Verstappen verkoopt occasion: wil jij deze extreme Porsche?
-
Had of heb jij een ‘sjoemeldiesel’, dan heb je recht op een schadevergoeding