Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 28 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

Vijf tips om een EV zo goedkoop mogelijk op te laden

In deze tijden van een forse koopkrachtdaling, mede dankzij de hoge energieprijzen, is iedere tip die geld kan besparen mooi meegenomen. Met deze vijf tips voor het opladen van je auto, kun je kosten besparen.

De doorgewinterde EV-rijder zal deze tips hoogstwaarschijnlijk niet nodig hebben, maar voor mensen die overwegen om binnenkort een EV aan te schaffen, is het wellicht nuttige informatie.

Vijf tips om een EV zo goedkoop mogelijk op te laden

We kijken voor de tips enkel naar opties om je auto zo goedkoop mogelijk van stroom te voorzien. Daarbij laten we tips die een eenmalige aankoopprijs vereisen – bijvoorbeeld het aanschaffen van zonnepanelen – buiten beschouwing.

1. Thuis opladen

De eerste tip is een no-brainer. Thuis opladen is altijd het voordeligst. Wanneer je je auto thuis aan de stekker legt, betaal je namelijk alleen het vaste tarief van jouw energiecontract. Gemiddeld is dat zo’n 22 cent per kWh (uitgaand van een vast energiecontract).

Laadpalen

Een openbare laadpaal of een snellaadpunt brengen nog andere kosten in rekening. Zo moet je een startarief aftikken voor het privilege om de laadpaal te gebruiken en zijn de kosten per kWh een stuk hoger. Mocht je ooit onderweg met een lege batterij komen te zitten, kan het voordeliger zijn om net genoeg bij te laden om thuis te komen, waarna je thuis tegen een goedkoper tarief verder kan laden, waardoor je dus kosten kunt besparen.

2. Gratis laden op werk

Niet alleen thuis laden is voordeliger dan aan een openbare laadpalen. Eigenaren van elektrische auto’s zijn vaak zakelijke rijders. Vele werkgevers bieden hun werknemers dan ook de mogelijkheid om op locatie te laden. Dit is namelijk voordeliger dan het vergoeden van de kosten van een openbare laadpaal.

Iedere elektrische auto is te laden bij een Tesla-Supercharger, tenminste…

Bedrijven van een bepaald formaat betalen bovendien minder energiebelasting, het aanbieden van laadmogelijkheden voor zakelijke rijders is daarom zeer interessant voor werkgevers, die op deze manier kosten besparen. Kortom, heb jij mensen in dienst met een elektrische leaseauto? Zorg ervoor dat ze op kantoor kunnen laden.

3. Let op welke laadpas je bij welke laadpaal gebruikt om onnodige kosten te besparen

Niet iedere laadpas is even voordelig bij iedere laadpaal. Met een laadpas van een grote aanbieder heb je een ruim aanbod aan laadpalen waar je gebruik van kan maken, maar sommige aanbieders en exploitanten van laadpalen maken prijsafspraken.

1000+ km elektrisch rijden zonder op te laden, deze Mercedes kan het

Dat betekent dat je bij de ene laadpaal een hoger tarief betaalt dan bij een laadpaal van een andere aanbieder. Het kan dus voorkomen dat je goedkoper uit bent door even door te rijden en te zoeken naar een laadpaal die een gunstiger tarief doorberekend. Voor mensen die veel laden, is het gunstig om een laadpas met abonnement aan te schaffen. Daar betaal je maandelijkse kosten, maar geen starttarief. Daardoor kun je dus kosten besparen.

4. Laad in gunstige uren als je een dynamisch energiecontract heb

Voor degene met een dynamisch energiecontract is dit een gunstige tip. Als je in gunstige uren laad – zoals in uren met veel wind of zon, waarin er veel stroom gegenereerd wordt – kun je gemiddeld 30% besparen op laadkosten. Mits je thuis laadt uiteraard.

Zo wissel je een batterij in Nio’s eerste Europese swapping station

Even ter benadrukking, dit is alleen mogelijk met een dynamisch energiecontract waarbij je een uurtarief betaald. Door de gunstigste laadmomenten te kiezen, kun je kosten besparen.

5. Laad met een lagere laadsnelheid om kosten te besparen

Het beperken van de laadsnelheid is niet altijd even praktisch, maar kan wel de nodige kosten voorkomen. Door met een hoge laadsnelheid te laden, bestaat er de kans dat er piekmomenten ontstaan. In dat geval is er waarschijnlijk een zogeheten ‘load balancing module’ nodig die zowel kosten voor de aansluiting, als abonnementskosten met zich meebrengt.

‘Voordelig elektrisch opladen vergt een hele studie’

Door met een lage laadsnelheid van 5,8 kW tot 22 kW te laden, is de kans dat het stroomnetwerk van het huishoudens overbelast wordt, kleiner. Zo’n module heeft al snel een aankoopprijs tussen de 500 en 2000 euro. Kortom, door een lage laadsnelheid te hanteren, kun je kosten besparen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.