1000+ km elektrisch rijden zonder op te laden, deze Mercedes kan het
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F22C0141_027.jpg)
Een prototype van Mercedes-Benz, met de naam VISION EQXX, heeft meer dan 1000 kilometer gereden zonder op te laden. De auto deed dit met een extra lichte 100 kWh accu.
Het model is geoptimaliseerd om met zo min mogelijk energie zo ver mogelijk te komen. Zo is de vorm van de auto zo aerodynamisch mogelijk, is het regeneratief remmen beter dan op standaard elektrische auto’s, is het dak voorzien van zonnepanelen en gaat er zo min mogelijk energie verloren in de aandrijflijn.
Meer dan 1000 kilometer elektrisch rijden zonder op te laden
De Mercedes-Benz VISION EQXX legde in totaal 1008 kilometer af. Tijdens de test reed de auto van het onderzoekscentrum in Zuid-Duitsland naar Cassis aan de Franse Rivièra. De elektrische auto deed iets meer dan 12 uur over de reis en zou bij aankomst nog 140 kilometer aan actieradius, zo’n 15 procent acculading, over hebben.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F22C0141_147.jpg)
De auto verbruikte gemiddeld 8,7 kWh per 100 kilometer. Dit met een gemiddelde snelheid van 87,4 kilometer per uur en een gereden topsnelheid van 140 kilometer per uur. De buitentemperatuur schommelde tijdens de rit tussen de 3 en 18 graden Celsius.
Mercedes-Benz VISION EQXX twee keer zuiniger dan EQS
De conceptcar van Mercedes-Benz is ruim twee keer zuiniger dan bijvoorbeeld de EQS. De druppelvormige elektrische S-klasse verbruikt tussen de 16 en 17 kWh per 100 kilometer en heeft een actieradius van 780 kilometer.
De techniek kunnen we in 2024 verwachten
Doordat de testrit op de openbare weg is gereden, is het voor de Mercedes conceptcar een goede test geweest in verschillende weertypes en op uiteenlopende wegprofielen. De auto reed immers door de Alpen. De Stuttgartse autofabrikant wil de nieuwe technologieën uit de Mercedes-Benz VISION EQXX in 2024 op grote schaal toepassen. In twee jaar zien we dergelijk aerodynamische auto’s van Mercedes wellicht op de prijslijsten staan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F22C0141_001.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Europese klassiekers uit de VS van die lelijke, zwarte bumpers hebben
-
Waarom je katten haat als je jouw elektrische auto draadloos wil opladen
-
Deze horrorcreatie was een Mercedes G-Klasse! En hij is te koop…
-
Dat rijke Chinezen geen smaak hebben, bewijzen deze blingbussen van Mercedes
-
Gespot! Komt Mercedes-baas Ola Källenius praten over samenwerking met Nio?
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Dit is hoe extreem duur de krachtigste Mercedes S-Klasse is
-
‘Transitie elektrische auto niet te stoppen, alternatieven moeten eerlijke kans krijgen’
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Oplaadstress? Dat is vanaf nu verleden tijd
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu