Iedere elektrische auto is te laden bij een Tesla-Supercharger, tenminste…
Tesla stelde afgelopen november op tien locaties als pilot haar Superchargers beschikbaar voor elektrische voertuigen van andere fabrikanten. Nu – in het volgende deel van het proefproject – worden ook alle andere laadpalen van de Amerikaanse EV-gigant opengesteld voor niet-Tesla’s.
Ook in Duitsland, België, Frankrijk en Noorwegen is de proef van kracht. In deze landen zijn nog niet alle Tesla-Superchargers te gebruiken door andere EV’s, Nederland loopt hiermee dus voorop.
Tesla biedt met superchargers hulp aan de concurrentie
Maar waarom zou Elon Musk met zijn Tesla andere merken helpen door zijn laadpaal-infrastructuur te beschikking te stellen? Tesla heeft met het openstellen van de laders een nieuw verdienmodel te pakken. De prijzen verschillen per locatie, maar bedragen zo’n 0,70 euro per kWh voor niet-Tesla’s. Neem je een abonnement, van 12,99 euro per maand, dan betaal je zo’n 0,27 euro per kWh.
Non-Tesla vehicles can now charge at all Superchargers in the Netherlands via the Tesla app. Learn more at https://t.co/hjybH0ROdl pic.twitter.com/zjomySylf9
— Tesla Charging (@TeslaCharging) February 14, 2022
Blijf je langer aan de Supercharger staan dan nodig, dan betaal je een ‘idle fee’. Idle fees zijn alleen van toepassing wanneer een Supercharger-station ten minste 50 procent bezet is en worden verdubbeld wanneer het station 100% bezet is. In Nederland is het bedrag 0,50 euro per minuut wanneer het station voor 50 procent bezet is.
Verkoopcijfers elektrische auto’s in 2021 verbreken alle records
Naast directe inkomsten voor de aangeboden laaddiensten, krijgt Tesla een bak aan waardevolle data van andere elektrische auto’s die komen laden. Nu zal Tesla niet echt geïnteresseerd zijn in hoe snel je naar Hindeloopen bent gereden, maar wel in de manier en de snelheid waarop jouw EV laadt.
Toch niet iedereen kan zomaar laden
Hoewel het openstellen van Superchargers op papier heel gunstig is voor alle EV-rijders, is het in de praktijk toch niet weggelegd voor alle elektrische auto’s. De laadkabels van de Amerikaanse EV-gigant zijn ontzettend kort. Dit is geen probleem voor de Tesla Models, maar wel voor sommige andere elektrische auto’s. Mocht je toch willen laden bij een Tesla-station, dan kan je een verlengsnoer aanschaffen.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)