De elektrische LFA komt echt, Lexus laat de eerste beelden zien!
Welke autoliefhebber kent ‘m niet, de Lexus LFA. De Japanners wierpen alle rationele en traditionele denkwijzen aan de kant om een grenzeloze sportwagen te bouwen. Met dezelfde vrije filosofie zegt het merk een nieuwe elektrische sportwagen te ontwikkelen.
Geen met de hand gebouwde jankende 4,8-liter V10, maar een fluisterstille elektromotor drijft de wielen van het conceptmodel aan. Het ontbrekende karaktervolle geluid moet gecompenseerd worden door de prestaties van de sportwagen.
700 kilometer range
Van 0 naar 100 kilometer per uur sprint het model in iets meer dan twee seconden. Hoeveel vermogen de aandrijflijn levert en welke accu er aan boord ligt, is vooralsnog onbekend. Lexus laat weten dat de op de LFA gebaseerde EV ruim 700 kilometer aan actieradius heeft en gebruik maakt van solid-state accu’s.
De opvolger van de Lexus LFA heeft een solid-state accu
Toyota – het moederconcern van Lexus – ontwikkelt deze solid-state accu’s om een einde te maken aan de lithium-ion batterijen. Deze veelgebruikte soort kent zijn beperkingen wat betreft energiedichtheid, kosten, omvang en gewicht. De solid-state accu’s zijn lichter en hebben meer capaciteit.
Ook Dyson is druk bezig geweest met deze accu-techniek en investeerde zo’n 2,5 miljard in het project. De ‘nieuwe’ accu’s staan nog wel aan het begin van de ontwikkeling. Het lijkt nog even te duren voordat ze de lithium-ion batterijen kunnen vervangen.
Elektrische Lexus LFA in aanloop naar 2030 op de markt
Hoewel het voor nu bij een conceptcar blijft, meldt Lexus: “De nieuwe batterij-elektrische sportwagen zal deel uitmaken van een volledige reeks BEV’s die Lexus in de aanloop naar 2030 zal lanceren onder de merkvisie Lexus Electrified.” Dit zou betekenen dat de elektrische sportwagen daadwerkelijk op de markt verschijnt.
Vooralsnog moeten we het enkel met de foto’s doen, al heeft Lexus daarmee nu al de interesse van de liefhebbers gewekt.
Nooit meer een echte Lexus LFA
Hoe ver je ook kunt komen op een acculading, hoe snel de EV ook is, de oer-LFA wordt qua beleving nooit overtroffen door een elektrische auto. Sjoerd van Bilsen legt uit waarom niet alleen de auto zo bijzonder is, maar ook de manier waarop het project werd opgepakt door de Japanners.
Lees ook:
Ook interessant
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Deze extreem zuinige occasion kost nog geen 15.000 euro
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid