Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 15 feb 2022
Leestijd: 2 minuten

Deze occasion wil je: Ford Ranger, ‘een verlengstuk van je ego’

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Ford Ranger.

Autovisie ploeterde in 2019 door de Marokkaanse duinen met het über-model van de Ranger: de Raptor. “Springen, driften en door de duinen rossen. […] Het is bruut speelgoed voor kerels.”

Op pad met de Ford Ranger Raptor

“Het onderstel incasseert, de besturing spartelt in mijn handen en de dieselmotor zwoegt kunstmatig brommend door. Het slagveld van de performance pick-ups is ruig en de Ranger Raptor voelt zich er thuis, als John Rambo in het struikgewas.”

Ford Ranger, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

“Het is een bijna 5,40 meter lang verlengstuk van je ego. Woest, agressief en onvervalst Amerikaans. Met die machtige grille met reusachtige Ford-letters erin en een dikke stalen beschermplaat onder de voorbumper. De metalen treeplanken zijn zo groot dat er een klein leger op kan meeliften. De voorspat-borden zijn uitgeklopt en hij is 16,8 centimeter breder in vergelijking met een gewone Ranger.”

Ford Ranger Raptor (2019) – Test – Autovisie TV

“De bodemspeling is 5,1 centimeter groter, in de hoogte meet hij 5,2 centimeter meer en de totale lengte nam met 4,4 centimeter toe. De veerwegen zijn aanzienlijk langer en de aan- en afloophoeken zijn groter. Hij staat op ruige BF Goodrich 285/70 R17-terreinbanden en heeft geventileerde schijven rondom, terwijl een gewone Ranger het achter met trommelremmen moet doen.”

De Wildtrak is een echt trekpaard

“Insturen gaat vlotjes doordat de besturing direct reageert rond de middenstand en het duurt eventjes voordat de 2510 kilogram zware kolos zich heeft gezet in een bocht. Dat vergt gewenning, maar onderstel en besturing geven voldoende feedback. De achteras stuitert zelfs minder dan van een gewone versie met zijn bladveren. Je dwingt de neus bochten door en ervaart tijdens het remmen dat je met een zware jongen onderweg bent. Helaas is de 2,0-liter diesel met 213 pk en 500 Nm niet krachtig genoeg om met de Ford Ranger dwars te gaan op asfalt.”

“Sterk is hij wel, met twee in serie geschakelde turbo’s en een tientrapsautomaat die de kracht altijd weet te vinden, maar daarvoor wel druk aan het schakelen is. Deze aandrijflijn komt overigens ook in de Ranger Wildtrak die dan 3500 kg mag trekken, waar de Raptor bij 2500 kg moet passen.”

De Ford Ranger occasion

Autovisie vindt zo’n krachtige Ford Ranger Wildtrak. Niet met een 2,0-liter maar een 3,2-liter dieselmotor die goed is voor 200 pk en 470 Nm koppel. De occasion komt uit 2019 en heeft iets meer dan 50.000 kilometer op de teller staan. De terreinbeul wordt aangeboden voor 32.900 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.