Eindelijk: Volkswagen Arteon Shooting Brake verschijnt deze maand
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F1920_arteon-.jpg)
Volkswagen trekt op 24 juni aanstaande het doek van de nieuwe Arteon Shooting Brake. En dat werd tijd.
Begin dit jaar werd duidelijk dat Volkswagen eindelijk werk gaat maken van de Arteon Shooting Brake. Eindelijk, omdat de Duitsers al jaren praten over die specifieke auto. Eind 2016 liet het merk namelijk al weten dat het bezig was met de Shooting Brake. Het zou de auto echter toen nog niet in productie nemen, omdat de reguliere Arteon ‘zich eerst moest bewijzen’. Dat is inmiddels gelukt, en dus is de komst van de grotere Arteon een feit.
Facelift voor Arteon
Op 24 juni zien we de Arteon Shooting Brake dan ook in vol ornaat, al weten we door verschillende schetsen en spionage-foto’s al wel hoe het model eruit komt te zien. Maar dat is niet het enige nieuws. De hele Arteon-lijn, die eigenlijk nu nog maar uit één model bestaat, krijgt een facelift.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F1920_arteon-.jpg)
De vernieuwde Arteon (en dus zowel de Shooting Brake als de Fastback) krijgt een doorlopende led-strip voor de dagrijverlichting, die dus door de grille en over de hele neus van de auto loopt. Ook is de bumperpartij van de auto iets aangepast, met een andere vorm voor de luchtroosters. Op de schetsen die Volkswagen deelt zien we bovendien verschillen tussen het front van de Shooting Brake en Fastback. Of beide carrosserievarianten een eigen bumperontwerp hebben of dat het verschil daarin het resultaat is van een ander uitrustingsniveau (in de grille van de Shooting Brake is het R-logo te zien), is nog niet duidelijk.
Interieur
Verder meldt Volkswagen dat er vooral in het interieur veel verandert voor de Arteon. Het merk spreekt van ‘een compleet nieuwe cockpitlay-out’ met daarin het nieuwste infotainmentsysteem. Nieuw zijn ook de autonome rijhulpsystemen die tot een snelheid van 210 km/h hun werk kunnen doen.
Ook onder de motorkap staat er het nodige te gebeuren. Details geeft Volkswagen niet, maar het spreekt wel over een betere efficiëntie in combinatie met een hogere trekkracht. We verwachten dus dat – geheel in lijn met de huidige trend – alle motoren straks worden voorzien van milde hybride-techniek. Meer details over nieuwe aandrijflijnen, het interieur en de Shooting Brake kunnen we in de aanloop naar 24 juni verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’
-
Autovisie Kennisquiz: Lancia of geen Lancia?
-
Automonteur rijdt Toyota Supra van klant total loss tijdens testrit