Geheel volgens traditie komt er ook van de nieuwe Audi A4 avant een stoerdere Allroad-variant. Uiterlijk is hij direct herkenbaar door de dikkere voor- en achterbumper en de wielkastverbreders, die naar keuze matzwart of in carrosserie kleur worden geleverd.

IMG_1469IMG_1469


Voor meer terreinvaardigheid heeft de Allroad 34 mm meer bodemvrijheid dan de gewone Audi A4. Er is zelfs een offroadmodus te kiezen, die permanent de vierwielaandrijving activeert. Desondanks is de nieuwe Allroad 90 kg lichter dan zijn voorganger. Hij wordt leverbaar met de 2.0 TFSI benzinemotor met 252 pk of één van vier diesels, met vermogens van 163 tot zelfs 272 pk voor de 3.0 V6 TDI.

LEES OOK: AUTOVISIE VLOG - EERSTE TESTNOTITIES AUDI A4 AVANT

Alleen de 2.0 TFSI krijgt de beschikking over het nieuwe Quattro Ultra-systeem, waarbij de achterwielaandrijving geheel losgekoppeld kan worden om brandstof te besparen. Indien nodig kan het systeem razendsnel de achterwielen bijschakelen. De andere Allroads hebben het vertrouwde Quattro-systeem, maar tijdens het rijden merk je geen verschil met de Ultra-uitvoeringen.

IMG_1471IMG_1471


Wel is de Allroad met zijn krachtige motoren uiterst competent en bovendien erg comfortabel. Maar dat is een gewone A4 ook. De Allroad kies je echt om zijn stoerdere looks. Vanaf medio juni staat hij in de showroom. Prijzen beginnen bij 52.990 euro voor de 2.0 TDI met 163 pk, die echter pas later dit jaar leverbaar wordt. Het gamma begint in juni met de 3.0 V6 TDI 218 pk voor 61.190 euro. De 2.0 TFSI en 2.0 TDI 190 pk volgen eind dit jaar.

Plus

+ Snel en comfortabel
+ Stoer uiterlijk

Min

- De prijs

Eindoordeel

Hoeveel meer auto heeft een mens nodig? De A4 Allroad is snel, comfortabel, ruim en goed uitgerust. En je hoeft net iets minder bang te zijn voor stoepranden en verkeersdrempels.