De eerste exemplaren van de Ferrari GTC4Lusso moeten nog uitgeleverd worden, maar de vierzits sportcoupé maakt nu al deel uit van een grote terugroepactie. Volgens het Amerikaanse NHTSA, dat waakt over de veiligheid van alle in de Verenigde Staten geleverde auto’s, beschikt de nieuwste Ferrari over airbags van de Japanse leverancier Takata.

ferrari_gtc4lussoferrari_gtc4lusso


Takata

De Italianen betrekken, net als vrijwel alle grote autoconcerns, de airbags van het Japanse bedrijf. Ook in de voorganger FF en de andere modellen California T, 488 GTB, 488 Spider, F12 en F12tdf. Volgens het National Highway Traffic Safety Administration is er nog geen gevaar voor de auto’s met de gewraakte Takata-airbags. De organisatie geeft aan dat het veiligheidsitem wel voor eind 2018 in de auto’s moet zijn vervangen. Daarna kan het namelijk wel als onveilig worden aangemerkt.

Terugroepactie

Ferrari mag van het NHTSA de auto’s nog wel in de Verenigde Staten verkopen, maar een terugroepactie zal volgen. Op dit moment zijn er al 17 autofabrikanten die hebben aangegeven de airbags van Takata te vervangen, waaronder Toyota, Chrysler en Volkswagen. De airbags kunnen onveilig als ze gedurende lange tijd aan een hoge luchtvochtigheid worden blootgesteld.