Eerste elektrische Maserati GranTurismo verder uitgekleed
Maserati maakt er geen geheim van dat er een nieuwe GranTurismo op stapel staat, evenmin de komst van de open variant GranCabrio. Met een prototype van de vierzits GranTurismo ging de topman van het concern onlangs in Rome de weg op.
Leuk en aardig dat Stellantis-topman Carlos Tavares, waaronder Maserati net als onder andere Peugeot, Fiat, Lancia en DS valt, achter het stuur van een prototype van de Maserati GranTurismo Folgore plaatsnam, maar het belangrijkste nieuws is dat de luxueuze coupé meer camouflage materiaal van zich heeft afgeschud. De contouren van de GranTurismo worden steeds meer duidelijk. En ja, het is een model dat een evolutie is van de vorige generatie, waarvan enkele jaren geleden de laatste exemplaren werd gemaakt.
Vertrouwde carrosserielijn
De GranTurismo behoudt zijn wulpse voorschermen, zoals de vorige editie dat in lijn met de beroemde Birdcage had. De motorkaplijn start laag, maar klimt snel. De grote voorruit gaat over in een bolle daklijn, waaraan een korte kont volgt. In de achterklep is wederom een geïntegreerde spoiler aangebracht. De algehele lijnvoering lijkt uitwisselbaar met die van de vorige GranTurismo. Ook het tweede zijruitje kent dezelfde lijnvoering. Het ontwerp van de grille, lichtunits en buitenspiegels maken het optische verschil tussen het Pininfarina-ontwerp en de creatie onder supervisie van Klaus Busse.
Minimaal 1200 pk
De hier afgebeelde Maserati, gefotografeerd door de fabrikant zelf, is de versie zoals die in 2023 komt en dan doelen we op de aandrijflijn van de coupé. Dit prototype draagt de toevoeging Folgore, wat Maserati-taal is voor elektrische aandrijflijn. In de GranTurismo monteert de fabrikant liefst drie elektromotoren, die tezamen een vermogen leveren van maar liefst 1200 pk. Sterker nog, minimaal 1200 pk. De trekkracht wordt via de vier wielen op de weg overgebracht. Het accupakket komt tussen de assen te liggen, een lay-out die Maserati voor meerdere modellen aanhoudt.
Alle nieuwe Maserati’s tot 2025, groei naar 75.000 auto’s per jaar
Louter elektro-aandrijving
Naast deze 300 km/h snelle GranTurismo brengt het roemruchte Italiaanse merk meerdere elektromodellen. Van bepaalde productlijnen komt zelfs alleen nog een elektrische versie, zoals de Levante. Voor de GranTurismo plant Maserati ook nog verbrandingsmotoren, aangezien in de huidige wereld nog niet alle markten klaar zijn voor louter elektro-aandrijving. Ook na 2030 zal Maserati benzinemotoren blijven aanbieden, al ligt voor Europa dan de focus op volledig elektrisch aangedreven modellen.
Giulia-architectuur
Terug naar de GranTurismo. De technische basis wordt gelegd door het platform van de Grecale, zo laat Maserati aan Autovisie weten. Die architectuur is afgeleid van de bodemsectie van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio. De ontwikkelingsafdeling heeft het echter aangepast, zodat de karakteristiek overeenkomst met de merkwaardes van het merk met de drietand.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8