Drie favorieten van een design professor
Het interview met design professor Paolo Tumminelli in Autovisie magazine staat bol van de kritiek op hedendaags autodesign, maar er komen gelukkig ook een paar designfavorieten voorbij.
Tumminelli, die design en architectuur studeerde, kort bij Alfa Romeo werkte als designer en nu design doceert aan de universiteit van Keulen, schreef ook een aantal boeken over auto’s en design. Bart Lenaerts interviewde hem voor Autovisie Magazine nummer 17 en tekende een aantal opvallend uitspraken op.
“Van X1 tot X7 één pot nat”
“99 procent van de nieuwe auto’s voegt helemaal niks toe”, stelt Tumminelli onder andere. Een enorme diskwalificatie van hedendaags autodesign door deze deskundige. Maar dat is nog niet alles: “De auto-industrie is zo gigantisch geworden dat men veel te veel produceert zonder goed na te denken. Platformen zijn zo flexibel geworden dat BMW eigenlijk slechts twee auto’s bouwt: de kleintjes van de 1-reeks tot de 4-reeks en de grote van de 5-reeks tot de 8-reeks. Precies daardoor missen ze echter alle inhoud. Van X1 tot X7: alles is één pot nat”. En zo gaat Tumminelli nog wel even door, lees het in Autovisie magazine dat nu in de winkel ligt. Wij gaan hier nog even door met drie van zijn designfavorieten.
3. Design van de Saab 900 Combi Coupé
Tumminelli, die een aardige autocollectie heeft, weet waar hij over praat. Zo noemt hij een genre dat we nu bijna niet meer kennen: dat van de grotere praktische coupé. Tumminelli hunkert naar bijvoorbeeld een nieuwe Saab 900 Combi Coupé. En dat ontwerp herkennen we helemaal. Want de Saab-stijl was altijd een mix van robuustheid, sober Scandinavisch design en functionele interieurs. Herinneren jullie die prachtige ergonomische dashboards met die mooie duidelijke meters met die zakelijk typografie nog? En de vliegtuigmodus, oftewel het Saab Night Panel, waarbij je met een druk op de knop het dashboard verduisterde, alleen de hoogstnoodzakelijk meters bleven verlicht om afleiding te voorkomen.
2. Design van de Lancia Beta HPE
Nog zo’n relatief jonge klassieker die wij ook maar niet kunnen vergeten is de Lancia Beta HPE. Dat ontwerp noemt Tumminelli ook als voorbeeld. “Ondanks het overaanbod bestaan zulke elegante, lichtvoetige en praktische tweedeurs coupés niet langer.” Het is inderdaad allang helaas pindakaas en meer ellende. Want net als Saab lijkt ook Lancia ten dode opgeschreven. De HPE kom je zelden meer tegen. De bouwkwaliteit was nieuw al niet top, gebruikt was dat nog erger en dat maakt ze in goede staat een zeldzame vondst. Maar ze zijn nog steeds niet onbetaalbaar. De lekkerste versie? Die HPE Volumex met compressor wat ons betreft, want die zag er rijk en potent uit. Maar de elegante basisvorm met voldoende fijne detaillering van in- en exterieur maken hem een echte Italiaan.
3. Design van de Fiat Panda
Wij zijn al sinds de allereerste dag fan van het praktische functionele ontwerp van de oer-Panda, die wat ons betreft nu zeker de klassiekerstatus verdient. Tumminelli is zelfs lyrisch over het design van die allereerste Panda. “De Fiat Panda is een briljant concept dat miljoenen mensenlevens heeft beïnvloed. Het is puur industrieel design, uitsluitend ontworpen met gebruiksgemak en efficiency in het achterhoofd. Zo moet design zijn”, aldus de design-deskundige.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8