Garage Italia maakt bijzonder fraaie Fiat Panda 4×4
Dat de mannen van Garage Italia uit Milaan bijzondere creaties kunnen maken, wisten we al. Toch weten ze ons ook weer te verrassen met hun laatste kunstwerk: een Fiat Panda 4×4.
Afgelopen zomer maakte die tuningfirma, eigendom van de controversiële Fiat-erfgenaam Lapo Elkann, iedere Fiat 500-liefhebber warm met de Jolly Icon-e. Het oorspronkelijke, bijzondere boulevardspeeltje op basis van de Fiat 500 werd door Garage Italia uitgevoerd met een elektrische aandrijflijn, een digitaal instrumentarium en ledlampen. En voor wie denkt dat zo’n auto onbereikbaar is: een autoverhuurbedrijf in Italië nam het model op in z’n vloot.
Elkann
Nu slaan de mannen van Elkann opnieuw toe. Deze Fiat Panda 4×4 Icon-e, die de naam ‘Pandina Jones’ (een knipoog naar Indiana Jones) krijgt, is een resultaat van de samenwerking met Cars & Vintage. Het Instagramaccount van laatstgenoemde organisatie bereikte 500.000 volgers en dat moest gevierd worden.
Onderhuids is de 1.0-liter viercilinder vervangen voor een volledig elektrische aandrijflijn. Dat is geheel in lijn met de creaties van Garage Italia, maar voor Cars & Vintage heeft die aanpassing nog een goede reden. Zij zien die aandrijflijn als ‘de juiste keuze om onze klassieke ziel die geboren is in een digitaal tijdperk, te reflecteren’.
Het resultaat van de samenwerking mag er zijn. De ‘Pandina Jones’ heeft een robuust en modern uiterlijk, maar is zijn rijke historie niet vergeten. Fraai zijn de Carello-verstralers en de in matzwart uitgevoerde details op de lichtunits. Binnenin is de auto uitgevoerd met een prachtige oranje stof op onder andere de stoelen en het dashboard.
Specificaties van dit model worden niet gegeven, maar gezien de vorige creaties van Garage Italia kunnen we die wel een beetje raden. Het bedrijf is met de eerdergenoemde 500 Jolly gestart met de Icon-e-reeks. De tweede auto uit die lijn betrof ook een Panda 4×4 Icon-e. Hoewel we niets over de kracht van de elektromotoren en de capaciteit van het accupakket weten, had die auto een topsnelheid van 115 km/h en een bereik van zo’n 100 kilometer (WLTP). Het opladen van die batterij duurt, afhankelijk van de aansluiting, tussen de 3 en 8 uur.
JBL
Overigens werkte Garage Italia voor die Panda ook met verschillende organisaties samen om een exclusieve auto te creëeren. De geluidsinstallatie van die auto werd bijvoorbeeld geleverd door JBL, onderdeel van moederbedrijf Harman. Die installatie is ook aanwezig in deze ‘Pandina Jones’. Dat is een one-off, de eerdere Panda 4×4 Icon-e is in een oplage van vijf stuks gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver