Drie-assige Mercedes X-Klasse 6 Wheeler, omdat het kan
![Mercedes X-Klasse 6 wheeler classic young timer consultancy](https://img.autovisie.nl/images/0ti0DaQHhxBgRSJ6C5DDjx6nR0I=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FSchermafbeelding-2021-05-03-om-17.09.04.png)
De heren van Classic Youngtimer Consultancy in Uden houden wel van een geinig en onderscheidend model. Na de offroad-edities van de Bentley Continental GT, Lamborghini Gallardo en Nissan GT-R biedt het bedrijf nu een bizarre creatie op basis van de Mercedes-Benz X-Klasse aan. De pick-up heeft een extra as gekregen.
Jawel, zes wielen, verdeeld over drie assen. De Mercedes-Benz X-Klasse heet daardoor ‘6 Wheeler’. Met het model volgt het bedrijf het voorbeeld van de fabrieks-originele G63 AMG 6×6, die af-fabriek werd gemodificeerd en extra assen achter kreeg. Nu was het van die G63 AMG 6×6 nooit de bedoeling dat Mercedes-Benz er meer dan twee stuks van maakte. Het was bedoeld als grap van de fabrikant. Maar door de vraag vanuit de markt, nam de autobouwer de G63 6×6 in ‘serieproductie’. Uiteindelijk verlieten er ongeveer 150 stuks de fabriekspoort, waarvan om en nabij de helft richting Brabus ging voor verschillende behandelingen. Van de oliegestookte X 350d met drie assen is er maar één en blijft er maar één, zo stelt Classic Youngtimer Consultancy.
Subframe aangepast
De heren van het Udense bedrijf hebben de X-Klasse echt een eigen karakter gegeven. De basis bestaat uit een ladderchassis, dat voor deze gelegenheid custom-made is. De aanpassingen aan het subframe waren nodig om de extra as onder de auto te zetten. Vervolgens moet de laadbak uiteraard ook worden gemodificeerd. Niet alleen op technisch vlak, maar ook op design vlak. De open laadbak kreeg een aankleding met aluminium beplating. Tegelijkertijd verhoogde het bedrijf de stoere pick-up. De cabine staat daardoor 10 cm hoger dan normaal. Natuurlijk dragen ook de grotere wielen hun steentje bij aan de hogere daklijn. Het schoeisel is gemaakt voor ruw terrein.
Carrera Panamericana
Naast speciale accessoires als een rek op de laadbakranden en een stellage achter de vijfzits cabine heeft de 6 Wheeler een grille zogeheten Carrera Panamericana-stijl ofwel met verticale spijlen. Achter dat AMG-traliewerk schuilt een 3,0 liter zescilinder dieselmotor met 258 pk. Aan de motor is verder niets gewijzigd.
Te koop
De unieke X-Klasse staat te koop. En vraagprijs is 95.000 euro voor dit machtige stuk maatwerk is exclusief belasting. Wel heeft de auto al een Nederlandse registratie.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?