Dit zijn de nieuwe ‘extreme’ Alfa Romeo Giulia en Stelvio
Alfa Romeo laat een nieuwe uitvoering van de Giulia en Stelvio zien. Met het ‘Estrema’-label wordt het nieuwe sportieve tweetal aangeduid.
‘Estrema’ is Italiaans voor ‘extreem’. Toch zijn de uitvoeringen niet zo ongetemd als de Giulia GTA of GTAm.
Geen zes- maar een viercilinder in de Stelvio en Giulia
Zo ligt er in de neus geen krachtige zescilinder, maar een 280 pk benzine- of 210 pk dieselmotor met vier cilinders. Beide krachtbronnen zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat die de aandrijfkrachten zowel naar de voorwielen als naar de achterste wielen stuurt. In geval van de Estrema heeft Alfa de Stelvio en Giulia voorzien van een mechanisch sperdifferentieel.
Ook het onderstel is aangepakt en nu adaptief en wordt aangestuurd door een managementsysteem.
Cabron en zwarte accenten
Naast prestatie- en rijervaringsgerichte upgrades is ook het design van de ‘Estrema’ net iets anders dan bij de normale Alfa Romeo Giulia en Stelvio. Zo zijn alle details als (Estrema) badges, spiegelkappen en remklauwen in het zwart uitgevoerd. En zijn de grille en spiegelkappen voorzien van koolstofvezel. De extremere versies krijgen standaard grotere velgen: 19 inch bij de Giulia en 21 inch bij de Stelvio.
Ook in het interieur is deze kleurstelling doorgevoerd met veel alcantara- en koolstofvezel-onderdelen. Daarbij krijg je standaard een Harman Kardon-set, bestaande uit veertien speakers.
Wat de Alfa Giulia en Stelvio in de Estrema-uitvoering gaan kosten, is nog niet bekend.
De échte brute Alfa Romeo Giulia
Leuk zo’n sportieve versie van de Giulia, maar de echte liefhebber wil het übermodel, de GTAm, op de oprit hebben staan. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst reed vorige jaar met de 222.122 euro kostende bolide die in 3,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprint. Hoor de klanken van de V6 door het Akrapovič uitlaatsysteem in de video van de Giulia GTAm.
Maserati Grecale is meer dan een hertekende Alfa Romeo Stelvio
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
Ultieme Alfa Romeo voor liefhebbers heeft één groot nadeel
-
Te koop: de meest charmante camper aller tijden is een Alfa Romeo
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is