Dit is Porsche met de elektrische 718 van plan
Porsche trekt de portemonnee om zijn fabriek te Zuffenhausen voor te bereiden op de bouw van de volledig elektrisch aangedreven opvolger van de 718 Boxster en Cayman. De Duitse autobouwer gaat een half miljard euro investeren, zo bericht Automobilwoche.
Het bevestigt nogmaals dat Porsche in sneltreinvaart zijn modellengamma aan het elektrificeren is. Alweer twee jaar levert het merk de Taycan, die inmiddels in twee verschillende carrosserievormen op de prijslijst staat. Het is sowieso de vraag of de Panamera een opvolger krijgt, gezien de succesvolle rol van de Taycan. Nog dit jaar wordt daar de elektrische Macan aan toegevoegd, terwijl kort daarna de vervanger van de Cayenne in elektroversie verschijnt. De Duitsers hebben daarnaast nog een zevenpersoons SUV boven de Cayenne met elektrische aandrijflijn op de agenda staan.
Nauw verbonden met straatauto’s
De sportwagens ontkomen niet aan de elektrische aandrijflijn. De vervanger van de 718-familie is de eerste uit de lijn 2+0- en 2+2-modellen. Vorig jaar presenteerde Porsche al een eerste studiemodel, die een glimp van de 718-opvolgers liet zien. Deze Mission R-conceptauto gaf veel hints die wijzen in de richting die Porsche bewandelt richting hun eerste elektrische sportauto voor de straat. “Onze conceptmodellen zijn altijd nauw verbonden met onze productie-auto’s. Je zult designelementen van de Mission R in de toekomst terug zien”, gaf Porsches designbaas Michael Mauer op de IAA aan.
Hij sprak over het ontwerp van de auto. Tegen Autovisie liet Dr. Frank-Steffen Walliser weten dat hij weliswaar niet direct betrokken was bij de concept car, maar als Vice President van de productlijnen 911 en 718 wel de elektrische Cayman en Boxster kent. Hij weet als geen ander welke technieken en filosofieën achter de Mission R relevant zullen zijn voor de Porsche-straatauto’s van de toekomst. Ook al is het nog te vroeg om echt concrete details uit de doeken te doen.
PPE-platform ongeschikt voor sportwagens
Wel kon Walliser bevestigen dat de nieuwe Cayman straks niet op het in ontwikkeling zijnde PPE-platform gebouwd gaat worden. “Het PPE-platform maakt gebruik van een accupakket in de bodem, en dat is niet iets wat je in een sportauto wilt. We zijn erg blij met de uiteindelijke zitpositie in de Taycan, maar voor een echte sportauto moet het nog lager.” Het ligt dus voor de hand dat Porsche eenzelfde weg zal bewandelen als Lotus doet met de Evija, waarbij het accupakket als een centraal blok achter de bestuurder ligt. “Op papier is het zwaartepunt dan weliswaar hoger, maar je moet er rekening mee houden dat het zwaartepunt behoorlijk omhoog gaat zodra je de inzittenden positioneert bovenop een in de bodem geplaatste accu”, aldus Walliser afgelopen oktober.
Actieradius van 332 km is voldoende
Het gebruik van exotische materialen zoals het vele koolstofvezel van de Mission R is volgens Walliser uitgesloten, want veel te duur. Niettemin mikt Porsche voor de Cayman op een autogewicht dat niet heel ver af zal zitten van de 1500 kilo van de Mission R. Wellicht is dit haalbaar door gebruik te maken van een kleiner accupakket dan de 82 kWh van het concept.
“Wat ons betreft is een actieradius van ongeveer 322 kilometer, gemeten volgens de Amerikaanse EPA meetcyclus, een mooie waarde voor een sportwagen” legt Walliser uit. “We focussen ons om het gewicht zo laag mogelijk te houden liever op supersnel bijladen dan op een grote actieradius. We hebben een bepaald doelgewicht op het oog, en als we daar onder komen zullen we de extra speelruimte wel gebruiken om de actieradius te verhogen, niet om het gewicht te verlagen.” De Mission R heeft een 900 volt boordnet en kan snelladen tot 350 kW.
Experimenteren
Consistente prestaties van de aandrijflijn zijn volgens Porsche ook belangrijker dan de traditionele sprints van stilstand naar 100 km/h. “Koeling is momenteel de allergrootste uitdaging bij de ontwikkeling van een echt sportieve elektro-auto. Om continu hoog vermogen te leveren en veel remenergie te recupereren moet je enorm veel hitte kunnen afvoeren. We experimenteren daarom samen met Mobil met non-conductieve koelvloeistof waarmee we zowel de motor als de accupakketten van binnen direct kunnen koelen, in plaats van via nabijgelegen koelleidingen. Maar die techniek is nog niet klaar voor productie.”
De volgende generatie Cayman en Boxster staan voor 2024 gepland. De fabrikant zal de bestaande tweezitters enige tijd ernaast blijven leveren.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8