Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 22 nov 2023
Leestijd: 2 minuten

Dit is hoe je moet schakelen met deze elektrische Hyundai

Hyundai maakt meer details bekend over de nieuwe Ioniq 5 N, een elektrische auto waarmee je kan schakelen. Laat het eerste elektrische performance-model van de Koreanen je brandstofauto’s vergeten?

Er is al veel gezegd en geschreven over de EV. De verwachtingen voor het model zijn dan ook hoog. Dat ze bij de N-divisie van Hyundai een leuke hete hatchback kunnen maken, hebben ze bewezen met de i30.

Schakelen in een elektrische auto

Maar doet de Hyundai Ioniq 5 N je dat model vergeten? Nee. Dat is niet alleen omdat de elektrische auto mede door zijn gewicht en aandrijflijn heel andere rijeigenschappen zal hebben. Ook heeft de EV functionaliteiten die een brandstofauto moeten imiteren.

Hyundai Ioniq 5 N, schakelen, elektrische auto
(Afbeelding: Hyundai)

Het begint bij een geluidssysteem met acht speakers in het interieur en twee aan de buitenkant van de auto. Deze spelen motorgeluiden af.

Schakelen in een EV: Hoe werkt de transmissie in een elektrische auto?

Niets nieuws, want bijvoorbeeld de Abarth 500 is hier ook al mee uitgerust. Het geluid uit de speakers lijkt op dat van de 2,0-liter viercilinder en heeft zelfs pop and bangs. Natuurlijk is het geluid ook uit te zetten.

Hyundai Ioniq 5 N, schakelen, elektrische auto
(Afbeelding: Hyundai)

Hyundai gaat met de Ioniq 5 N verder dan geluid alleen. Er is zelfs een modus waarin je schakelmomenten hebt. De N e-Shift simuleert de schakelmomenten, alsof het een achttraps DCT is, door een schok te geven. Je moet in die modus daadwerkelijk met je flippers schakelen. Doe je dit niet, dan is er zelfs een artificiële toerenbegrenzer.

Specificaties Hyundai Ioniq 5 N

De Hyundai Ioniq 5 N doet dus alsof het een brandstofauto is, maar is in alles een echte EV. Wil je op de hoogte blijven van al het autonieuws en een toekomstige rijtest van de elektrische auto waarin je kan schakelen. Abonneer je dan op de gratis Autovisie Nieuwsbrief.

Merk + Model Hyundai Ioniq 5 N
Vermogen voor 166 kW / 226 pk
Vermogen achter 282 kW / 383 pk
Systeemvermogen 448 kW / 609 pk
Systeemvermogen in boostmodus 478 kW / 650 pk (Voor 175 kW / 238 pk, achter 303 kW / 412 pk)
Batterij Capaciteit 84 kWh
Laadvermogen 350 kW
Laadtijd 10 tot 80% in 18 minuten
Afmetingen Lengte 4.715 mm
Afmetingen Breedte 1.940 mm
Afmetingen Hoogte 1.585 mm

De Hyundai Ioniq 5 N is een supersportwagen met vijf zitplaatsen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.