Remco Slump
Remco Slump Nieuws 13 jul 2023
Leestijd: 3 minuten

De Hyundai Ioniq 5 N is een supersportwagen met vijf zitplaatsen

We wisten dat de Hyundai Ioniq 5 N er aan zat te komen, maar de specificaties schokken ons desalniettemin. De elektrische crossover is maar liefst 650 pk sterk, gaat in 3,4 seconden naar 100 km/h en houdt het pas bij 260 km/h voor gezien.

Hyundai en Kia zijn lekker bezig. Ze produceren een aantal van de beste elektrische auto’s ter wereld. De Kia EV6 GT is een ware powerhouse, met 585 pk, maar daar gaat deze Hyundai Ioniq 5 N met twee vingers in de neus overheen.

Hyundai Ioniq 5 N op Goodwood

De vierwielaangedreven crossover bestormt deze week de heuvelklim op het Goodwood Festival of Speed en doet dat met een vermogen van 650 pk. Ongelofelijk! Daarmee is-ie sterker dan de ooit snelste productieauto ter wereld, de McLaren F1.

Hyundai Ioniq 5 N
(Afbeelding: Hyundai)

In 3,4 seconden naar 100 km/h

Hij is een stuk zwaarder, met zijn gewicht van meer dan 2000 kilo, maar toch vrijwel even snel, met een sprinttijd van stilstand naar 100 km/h in 3,4 seconden. Hyundai heeft de snelheidsbegrenzer vrij losjes afgesteld op 260 km/h.

Kia EV6 GT: de leukste elektrische auto van dit moment?

Overigens is de Ioniq 5 N niet altijd 650 pk sterk. Die vermogenswaarde geldt alleen in de N Grin Boost-modus, die slechts 10 seconden actief kan zijn. Gewoonlijk is de extreme Hyundai ‘slechts’ 609 pk sterk.

Hyundai Ioniq 5 N
(Afbeelding: Hyundai)

Grotere batterij dan Ioniq 5

De normale Ioniq 5 is leverbaar met een 58 of 77,4 kWh-batterij. Voor de N-versie heeft Hyundai een 84 kWh-exemplaar uitgezocht, die goed zou zijn voor … een onbekende actieradius. Want daar wil de Koreaanse fabrikant vooralsnog niks over zeggen.

Hyundai Ioniq 6 versus Tatra T87: Luchtweerstand-strijd tussen druppelvormige

Voor wie een indicatie wil: de achterwielaangedreven Ioniq 5 met 77,4 kWh-accu komt maximaal 507 kilometer ver. De minst goed presenterende versie is die met 58 kWh, aangezien die, volgens de WLTP, bij 384 kilometer buiten adem is.

Hyundai Ioniq 5 N
(Afbeelding: Hyundai)

Met een heuse driftmodus

In de basis is de Ioniq 5 niet bijzonder sportief, dus heeft Hyundai allerlei ingrepen moeten doen. Het chassis is verstevigd met extra laspunten en lijm, alsmede de subframes voor en achter. Verder zijn de elektromotoren en de batterij nog beter vastgezet.

Wat is de Hyundai Ioniq 6 gestroomlijnd, hè?

Interessant is de N Drift Optimizer, een driftmodus, en de Torque Kick Drift, die het effect zou simuleren van het plotseling intrappen en loslaten van de koppeling. Verder heeft de Ioniq 5 N een elektronisch sper op de achteras.

Hyundai Ioniq 5 N
(Afbeelding: Hyundai)

Koeling van elektromotoren verbeterd

Omdat de focus van deze hete Hyundai ligt op prestaties heeft de fabrikant de koeling van zowel de elektromotoren als de batterij verbeterd. Het is zelfs mogelijk om die laatste voor te verwarmen voor circuitgebruik of zo snel mogelijke sprints.

De nieuwe Hyundai Kona Electric is niet op élk vlak vooruit gegaan

Hyundai denkt kennelijk echt dat mensen hun Ioniq 5 N gaan inzetten op het circuit, want met het N Race-systeem kunnen ze het energieverbruik instellen op het uitrijden van een race of het neerzetten van een paar snelle rondetijden.

Hyundai Ioniq 5 N
(Afbeelding: Hyundai)

Simuleert een achttraps automaat

De Ioniq 5 N heeft grotere fysieke remmen gekregen, maar die zou je in de praktijk minder hoeven aanspreken, want de regeneratiefunctie kan de zware crossover met 0,6 G laten vertragen als je het stroompedaal loslaat.

Zouden wij een Hyundai Grandeur kopen als-ie hier op de markt was? Ja!

Sowieso lijkt Hyundai niet over een nacht ijs te zijn gegaan. Het N E-Shift-systeem van de Ioniq 5 N simuleert een achttraps automaat met dubbele koppeling en N Active Sound + laat de EV klinken als een sportauto met verbrandingsmotor.

Breder en lager dan een Ioniq 5

De Hyundai Ioniq 5 N heeft een 5 centimeter kleinere grondspeling en is 5 centimeter breder dan een gewone Ioniq 5. Hij staat op imposante 21-inch lichtmetalen wielen. Als bestuurder zit je natuurlijk op fraaie sportstoelen en kijk je uit over een sportief zwartgekleurd dashboard.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.