De Hyundai Ioniq 5 N is een supersportwagen met vijf zitplaatsen
We wisten dat de Hyundai Ioniq 5 N er aan zat te komen, maar de specificaties schokken ons desalniettemin. De elektrische crossover is maar liefst 650 pk sterk, gaat in 3,4 seconden naar 100 km/h en houdt het pas bij 260 km/h voor gezien.
Hyundai en Kia zijn lekker bezig. Ze produceren een aantal van de beste elektrische auto’s ter wereld. De Kia EV6 GT is een ware powerhouse, met 585 pk, maar daar gaat deze Hyundai Ioniq 5 N met twee vingers in de neus overheen.
Hyundai Ioniq 5 N op Goodwood
De vierwielaangedreven crossover bestormt deze week de heuvelklim op het Goodwood Festival of Speed en doet dat met een vermogen van 650 pk. Ongelofelijk! Daarmee is-ie sterker dan de ooit snelste productieauto ter wereld, de McLaren F1.
In 3,4 seconden naar 100 km/h
Hij is een stuk zwaarder, met zijn gewicht van meer dan 2000 kilo, maar toch vrijwel even snel, met een sprinttijd van stilstand naar 100 km/h in 3,4 seconden. Hyundai heeft de snelheidsbegrenzer vrij losjes afgesteld op 260 km/h.
Overigens is de Ioniq 5 N niet altijd 650 pk sterk. Die vermogenswaarde geldt alleen in de N Grin Boost-modus, die slechts 10 seconden actief kan zijn. Gewoonlijk is de extreme Hyundai ‘slechts’ 609 pk sterk.
Grotere batterij dan Ioniq 5
De normale Ioniq 5 is leverbaar met een 58 of 77,4 kWh-batterij. Voor de N-versie heeft Hyundai een 84 kWh-exemplaar uitgezocht, die goed zou zijn voor … een onbekende actieradius. Want daar wil de Koreaanse fabrikant vooralsnog niks over zeggen.
Hyundai Ioniq 6 versus Tatra T87: Luchtweerstand-strijd tussen druppelvormige
Voor wie een indicatie wil: de achterwielaangedreven Ioniq 5 met 77,4 kWh-accu komt maximaal 507 kilometer ver. De minst goed presenterende versie is die met 58 kWh, aangezien die, volgens de WLTP, bij 384 kilometer buiten adem is.
Met een heuse driftmodus
In de basis is de Ioniq 5 niet bijzonder sportief, dus heeft Hyundai allerlei ingrepen moeten doen. Het chassis is verstevigd met extra laspunten en lijm, alsmede de subframes voor en achter. Verder zijn de elektromotoren en de batterij nog beter vastgezet.
Interessant is de N Drift Optimizer, een driftmodus, en de Torque Kick Drift, die het effect zou simuleren van het plotseling intrappen en loslaten van de koppeling. Verder heeft de Ioniq 5 N een elektronisch sper op de achteras.
Koeling van elektromotoren verbeterd
Omdat de focus van deze hete Hyundai ligt op prestaties heeft de fabrikant de koeling van zowel de elektromotoren als de batterij verbeterd. Het is zelfs mogelijk om die laatste voor te verwarmen voor circuitgebruik of zo snel mogelijke sprints.
De nieuwe Hyundai Kona Electric is niet op élk vlak vooruit gegaan
Hyundai denkt kennelijk echt dat mensen hun Ioniq 5 N gaan inzetten op het circuit, want met het N Race-systeem kunnen ze het energieverbruik instellen op het uitrijden van een race of het neerzetten van een paar snelle rondetijden.
Simuleert een achttraps automaat
De Ioniq 5 N heeft grotere fysieke remmen gekregen, maar die zou je in de praktijk minder hoeven aanspreken, want de regeneratiefunctie kan de zware crossover met 0,6 G laten vertragen als je het stroompedaal loslaat.
Zouden wij een Hyundai Grandeur kopen als-ie hier op de markt was? Ja!
Sowieso lijkt Hyundai niet over een nacht ijs te zijn gegaan. Het N E-Shift-systeem van de Ioniq 5 N simuleert een achttraps automaat met dubbele koppeling en N Active Sound + laat de EV klinken als een sportauto met verbrandingsmotor.
Breder en lager dan een Ioniq 5
De Hyundai Ioniq 5 N heeft een 5 centimeter kleinere grondspeling en is 5 centimeter breder dan een gewone Ioniq 5. Hij staat op imposante 21-inch lichtmetalen wielen. Als bestuurder zit je natuurlijk op fraaie sportstoelen en kijk je uit over een sportief zwartgekleurd dashboard.
Lees ook:
Ook interessant
-
Onderzoek wijst uit: deze betaalbare auto vind jij het aantrekkelijkst
-
Hyundai Inster: goedkope EV met binnenin heel veel ruimte
-
Hyundai komt ineens met een goedkope elektrische auto
-
Door betaalbare luxesedan van Hyundai wil je nu emigreren
-
Prijs Hyundai Santa Fe: dit kost de SUV in Nederland
-
Deze elektrische Hyundai verdient een Oscar
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen