Stijn Kuster
Stijn Kuster Test 19 nov 2023
Leestijd: 2 minuten

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Hyundai Kona

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Hyundai Kona.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoever je echt met een EV komt.

De Hyundai Kona

Autovisie rijdt de Hyundai Kona in de Comfort Smart-uitvoering. De elektrische auto beschikt over het 65,4 kWh-accupakket (bruto-capaciteit). Het batterijpakket is gekoppeld aan een elektromotor die goed is voor 218 pk.

Merk + Model Hyundai Kona
Uitvoering Kona 65,4 kWh Comfort Smart
WLTP-verbruik gemiddeld 16,6 kWh/100 km
Gemeten verbruik 15,6 kWh/100 km
WLTP-actieradius 454 km
Gemeten actieradius 419 km
Laadtijd 10-80% 41 min.
Gemeten laadtijd 10-80% 35 min.
Max. gemeten laadsnelheid 101 kW

Volgens de WLTP-meetmethode ligt het verbruik van de Hyundai Kona op 16,6 kWh per 100 kilometer. tijdens de verbruiksronde bleek het verbruik lager te zijn.

Hyundai kona, actieradius
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Let wel, het daadwerkelijke verbruik inclusief laadverliezen kan meer dan 10 procent hoger liggen dan wat er op de boordcomputer te zien is. De totale hoeveelheid opgewekte elektriciteit die nodig is om de WLTP-actieradius te bereiken, is dus groter dan wat er feitelijk in de accu past.

De daadwerkelijke actieradius van de Hyundai Kona

De actieradius van de Hyundai Kona ligt in praktijk iets lager dan de WLTP-actieradius. Van de 454 kilometer blijft in praktijk 419 kilometer aan rijbereik over. Kanttekening daarbij is dat hij op optionele 235/45 R19 banden stond in plaats van 17-inch met twee centimeter smaller rubber. Daarop zou hij zomaar eens 50 kilometer verder kunnen komen op een volle accu.

Hyundai Kona, actieradius
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Die batterij vullen van 10 naar 80 procent duurde 35 minuten en dat is zes minuten sneller dan Hyundai opgeeft. Hij piekte op 101 kW en liet vooral een vlakke laadcurve zien. Tot aan 66 procent SoC bleef hij rond de 100 kW schommelen om daarna met 77 kW door te trekken tot 72 procent en vervolgens met 46 kW de 80 procent-finish over te gaan. Veel constanter dan bij de vorige Hyundai Kona.

De verbruiksronde

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Waarom de nieuwe Twingo eigenlijk niet van Renault is

Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.