Dieselgate nog niet voorbij: Consumentenbond sleept Volkswagen voor rechter in ‘Polo-zaak’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDB2006AU00313_large.jpg)
Het emissieschandaal, ook wel dieselgate genoemd, is inmiddels alweer wat jaartjes terug. Toch is het incident nog niet afgerond. De Consumentenbond en Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) slepen Volkswagen weer voor de rechter.
Even ter opfrissing. VW heeft op de Euro 5 TDI-motoren van type EA 189 sjoemelsoftware geïnstalleerd die ervoor zorgt dat de er tijdens een emissietest minder uitgestoten wordt dan wanneer je normaal rijdt. In 2015 kwam dit aan het licht.
Consumentenbond sleept Volkswagen voor de rechter
De consumentenbond en Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) slepen Volkswagen voor de rechter omdat ze een schadevergoeding willen voor een klant die in 2011 een VW Polo Blue Motion kocht vanwege het ‘schone karakter’. “Enorme zuinigheid, milieuvriendelijke technologie en aangename dynamiek”, zo luidde de verkoopfolders van de Polo die betrokken was bij de dieselgate.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDB2009AU01713_large.jpg)
“De Volkswagen Polo bleek helemaal niet schoon. Hij bleek zelfs de toegestane uitstootnorm ruim te overschrijden. Maar door manipulatiesoftware was hij door de toelatingstests gekomen. De klant is heel bewust om de tuin geleid”, zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Dick Bouma, de voorzitter van VGDES, laat weten dat de inzet bij de zaak terugbetaling van het aankoopbedrag is minus de huidige inruilwaarde. “In dit geval 17.290 min 2000 euro. Meneer moet dus 15.290 euro terugkrijgen.”
Dieselgate: ‘Polo-zaak’
De ‘Polo-zaak’ is een van de vier proefprocedures die de Consumentenbond en VGDES voeren. “Ons doel is dat Volkswagen inziet dat het Nederlandse consumenten echt moet compenseren en naar aanleiding van de uitkomst van die procedures met ons in gesprek gaat over een regeling”, aldus Molenaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDB2009AU01706_large.jpg)
In Nederland lopen al meerdere claims richting Volkswagen en vorig jaar wist Car Claim, dat samenwerkt met de Consumentenbond, al de Nederlandse rechter te overtuigen. Kopers hadden dus recht op compensatie. VW ging in beroep omdat klanten volgens hen geen financiële schade hebben geleden door de hogere uitstoot van de auto’s die betrokken waren bij de dieselgate.
De ‘Polo-zaak’ dient vandaag (woensdag) bij de rechtbank in Groningen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrisch? Welnee, jongeren willen liever diesels en benzineauto’s
-
Politie ruilt Audi A6 in voor nieuwe dikke diesel met flink prijskaartje
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius
-
Kinderen van de jaren 80 worden wild van deze Peugeot 208 GTi
-
Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes: zo herken je de truc
-
BYD Atto 2 vs. Citroën ë-C3 Aircross: wat is de beste crossover?
-
Nog steeds brandende Morning Midas: lading anders dan gedacht
-
Onderzoek wijst uit: dit licht kan veel ongelukken voorkomen
-
Vakantie met elektrische auto? In deze landen moet je zoeken naar een laadpaal