Deze Porsche 996 is een kloon van een begeerlijke 997
Porsche weet hoe het zijn klanten prikkelt en dat is onder andere door het uitbrengen van gelimiteerde edities. Dat die niet voor iedereen beschikbaar zijn, bewijst ook de meest recente aanvulling. Maar deze Porsche 911 Classic Club Coupe gedoopte uitgave is dan ook voor niemand beschikbaar, anders dan de Porsche Club of America.
Voor het gros van de Porsche-modellen hoef je geen lid van de Porsche-familie te zijn. Treedt binnen bij de dealer en binnen twee minuten kun je een Porsche kopen. Maar dat geldt niet voor alle types, want soms zijn de productieplekken beperkt en gunt het merk zijn vaste klanten een exemplaar. En als er sprake is van een vooraf uitgesproken gelimiteerde oplage, dan krijgen de trouwe liefhebbers van het merk de eerste keus. Daarnaast zijn er nog de few-off’s, die gereserveerd worden voor een select groepje Porsche-fans. In die categorie vielen al eerder de Club Coupé-uitgaves van de vorige generatie 911. Voor de oplage kwamen alleen clubleden in aanmerking.
Geboorteland
Nu is er opnieuw een Club Sport, de Porsche 911 Classic Club Coupe. Maar anders dan bij de eerdere edities kunnen zelfs de fanatieke clubleden deze uitgave omarmen. Het is een one-off. Het enige exemplaar in de wereld is voor de Porsche Club of America. Hij draagt dan ook een plaquette op het dashboard met ‘No. 001/001’, ofwel één van één. Het is geen spiksplinternieuwe auto, maar wel een 911 die compleet nieuw is opgebouwd.
De basis wordt gelegd door de Porsche 996, de 911-generatie die van 1997 tot en met 2006 werd aangeboden. Om preciezer te zijn, de bewuste 911 dateert van 1998. De oorspronkelijk in zwart gespoten coupé werd door een clublid van Porsche Club of America in Columbia, Virginia, opgemerkt. Vervolgens ontstond het idee om de sportcoupé een tweede leven te geven.
Beademing
En zo keerde de 911 terug naar zijn geboorteland om bij Porsche Classic aan de beademing te gaan. De wagen werd volledig gerestaureerd, maar niet volgens de papieren zoals die 24 jaar geleden over de productieband rolde. De 911 werd opnieuw opgebouwd volgens een specifiek recept. Met een schuin oog keek Porsche Classic naar de GT3, dat als voorbeeld stond voor de opnieuw opgebouwde carrosserie stond.
De gebruikte onderdelen zijn nieuw, want Porsche Classic maakt graag reclame dat het auto’s kan restaureren met originele onderdelen die opnieuw gemaakt kunnen worden. Het gaat verder dan alleen aanpassingen aan het koetswerk, ook onderstel, remmen en aandrijflijn werden opgewaardeerd. De componenten komen van de 996 GT3, wat betekent dat de sportcoupé over een 3,6-liter zescilinder boxermotor (381 pk) beschikt. De auto werd na de technische aanpassingen ook uitvoerig getest. De 911 Classic Club Coupé onderging uitgebreide testsessies in onder andere Weissach (Duitsland), Nardò (Italië) en Idiada (Spanje), waar tevens de duurzaamheid van de nieuwe componenten werden beproefd.
911 Sport Classic
Ook stond een bezoek aan de windtunnel op het programma, aangezien de Duitsers de vorm van de 996 op een niet eerder toegepaste wijze aanpaste. De 996 beschikt namelijk over een dak met dubbele koepel en een vaste achterspoiler á la de 997 Sport Classic. Voor de 911 Classic Club Coupe is de ducktail van glass-fibre-versterkt plastic gemaakt, waarin het derde remlicht is gemonteerd. Een verwijzing naar de reeds genoemde 911 Sport Classic is de carrosseriekleur Sport Grey Metallic, gebaseerd op de Sport Classic Grey van de 911 Sport Classic, waarvan het tevens de dubbele strepen van bumper tot bumper overneemt. Echter, ditmaal zijn de strepen gespoten in plaats van een sticker. De twee lijntjes in Club Blue aan weerskanten van de strepen verwijzen naar de Amerikaanse Porsche-club, dat ook gebruikt wordt voor de vermelding ‘Classic Club Coupe’ op de flanken.
Club Blue
De tint Club Blue tref je ook binnenin aan, zoals op de sportstoelen en de deurpanelen. Ondanks dat blauw de huiskleur van de Amerikaanse Porsche-club is, heette het project intern ’Project Grey’ in plaats van Project Blue. De naam is een vervolg op ‘Project Gold’. Onder die aanduiding maakte Porsche Classic eerder de 911 Turbo.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Dodge Challenger
-
Donkerblauw kenteken op moderne auto of motor: mag dat?
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Zo herken je een speedboat in de nieuwe Bertone Runabout
-
Deze Suzuki-occasion is een baby-supercar met vleugeldeuren
-
Voor 2,7 miljoen euro ben je helemaal het Batmannetje
-
Gratis award als je Mercedes 250.000 kilometer op de klok heeft
-
Amerikaanse 4×4 is nu betaalbaar als occasion