Aston Martin helpt klanten bij het sluiten van DBX-deuren
Weleens het portier van een Aston Martin V8 Vantage, DB9 of DBS gesloten? Dan weet je dat je daar geen krachtpatser voor hoeft te zijn. Bij de DBX is dat een ander verhaal, tot onvrede van de clientèle. Vandaar dat de Engelsen nu met een oplossing komen.
Wat hebben de V8 Vantage, DB9, de DBS, de Vantage, DB11 en de DBS Superleggera met elkaar gemeen? Het zijn allemaal lage tweedeursmodellen. En juist omdat de types laag bij de grond hangen en grote portieren kennen, monteert de fabrikant portieren die lichtjes naar boven openen. Dat doen de Engelsen om de deur zo over het trottoir te laten openzwaaien. Een bijkomen voordeel van de deurconstructie is dat voor het sluiten van de grote portieren een klein duwtje volstaat, om het portier in het slot te laten vallen. Je hoeft dus als charmante Aston Martin-rijder de deur niet een forse zet te geven om de deuren te sluiten.
SUV krijgt soft close
Welnu, aangezien Aston Martin deze filosofie al enkele decennia hanteert, is de Aston Martin-klant daar zo aan gewend, dat het wél moeite heeft met het sluiten van de vier deuren van de DBX. Om de klanten nu tegemoet te komen, monteert Aston Martin op de DBX voortaan het ‘soft close’-sluitsysteem voor de portieren. De voorziening is per modeljaar 2023 standaard. Voor de achterklep leverde Aston Martin al een elektrisch sluitsysteem, dat er overigens ook voor zorgt dat de zogenaamde vijfde deur ook volledig opent en sluit.
De spannendste Aston Martin sinds tijden – Aston Martin DBX – Review
Wegklapbaar
Het softclose-sluitsysteem is niet de enige nieuwe voorziening voor de Aston Martin DBX. De fabrikant levert de SUV al optioneel met een trekhaak, maar daarvan komt nu een nieuwe versie. De trekhaak liet zich tot op heden handmatig wegnemen, maar eveneens voor het modeljaar 2023 biedt de autobouwer een automatisch wegklapbare trekhaak aan. Nu volstaat een druk op een knop om de trekhaak tevoorschijn te toveren of juist op te bergen. Dat scheelt uiteraard vuile handen. De DBX is de eerste en enige Aston Martin waarop een trekhaak wordt geleverd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd