Hybridetechniek voor Porsche 911 onderweg
Tijdens de ontwikkeling van de huidige generatie 911 hield Porsche al rekening met de toevoeging van een elektromotor in de aandrijflijn. Die elektro-ondersteuning krijgt de sportwagen ook op korte termijn. De fabrikant kiest voor hybridetechniek in plaats van een volledig elektrische aandrijflijn.
Dat is een andere aanpak dan Porsche voor de 718-familie uitrolt. De Duitse autobouwer brengt van de 911 eerst een verbrandingsmotor met elektro-ondersteuning, voordat er een elektro-911 komt. Bij de 718 slaat Porsche de stap van de hybridetechniek juist over. De vier- en zescilindermotoren worden voor de volgende generatie 718 buitenspel gezet. De krachtbronnen krijgen zelfs geen hulp van een elektromotor. De fabrikant stapt direct over op een volledig elektrische aandrijflijn.
Per euro de beste 911 die je kunt kopen – Porsche 911 GTS – Review
Elektrificatie
De 911 krijgt een elektromotor tussen de verbrandingsmotor en transmissie. Daartoe werden enkele jaren geleden al voorbereidingen genomen, want de 992-generatie kreeg een andere automatische transmissie. Deze 8-trapsbak verving de 7-PDK om de doodeenvoudige reden van elektrificatie van de aandrijflijn. Bij de facelift zal Porsche de elektromotor introduceren, zo is de verwachting.
Ziel van de 911
Door de 911 eerst van elektro-ondersteuning te voorzien en later van een elektrische aandrijflijn kan de markt reeds wennen aan de elektro-ondersteuning. De 911 is toch de basis van Porsche, al geldt dat zeker niet voor de verkoopvolumes, maar voor de ware Porsche-adepten moet je dat model koesteren. Voor technologische aanpassingen staan de 911-freaks open, maar het vervangen van de zescilinderboxer door een elektromotor wordt gezien als het ontnemen van de ziel van de sportauto. Maar er is nog een reden waarom Porsche de 911 niet volledig elektrisch kan maken. Elektrische aandrijving leeft niet wereldwijd. In Europa ligt er de nadruk op, in China eveneens. Maar in de rest van de wereld veel minder. Buiten Europa mag je onverstoord benzine verstoken.
Facelift in 2023
De huidige Porsche 911 werd in november 2018 op de Los Angeles International Auto Show voorgesteld en ging drie maanden later in de verkoop. De levenscyclus van een Porsche-model is gemiddeld zeven jaar. Normaliter komt na vier jaar een opgefriste uitgave uit. Dat zou betekenen dat de Duitse autobouwer de vernieuwde variant in 2023 in de verkoop neemt. De fabrikant is reeds actief met gecamoufleerde testexemplaren.
Video: Porsche 911 Carrera
In 2018 kondigde Autovisie al de komst van de hybrideversie aan, zoals je kunt horen in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland