Deze 1039 pk sterke Hellephant-V8 past misschien wel in jouw Fiat Panda
Oké, dat is overdreven, maar voor sleutelaars is deze Hellephant-motor een droom. Voor het ‘luttele’ bedrag van 25.795 dollar (zo’n 24.000 euro) koop je bij Dodge een 1039 pk sterke supercharged V8.
Het is een typisch Amerikaans fenomeen, de crate engine. Dat is een losse motor, met toebehoren, voor mensen die bijvoorbeeld hun klassieke muscle car krachtiger willen maken.
Hellephant en Hurricrate
Op de website van Mopar, de onderdelenvoorziening van Stellantis, staan op dit moment zes van dat soort motoren, twee zes-in-lijns (de Hurricrates) en vier V8’en.
Koopwijzer: Dodge Charger – problemen, uitvoeringen en prijzen
Achtcilinder met supercharger
De Hellephant C170 is de nieuwste: de 6,2-liter achtcilinder met supercharger uit de Dodge Demon. Om bij het afscheid van de huidige Dodge Challenger stil te staan, worden daarvan 3300 exemplaren gebouwd.
Om het volle vermogen van 1039 pk en het maximale koppel van 1281 Nm te krijgen, moet de achtcilinder worden gevoed met E85-brandstof. Op gewone Amerikaanse benzine komt-ie nog steeds aan 912 pk en 1098 Nm.
Nóg sterkere variant
Nou zou je denken dat de Hellephant C170 de krachtigste crate engine van Dodge is, maar nee… Er is ook nog een 7,0-liter A170-variant, met maar liefst 1115 pk.
Kan dit!? Dodge Challenger maakt gehakt van Tesla Model S Plaid
Dodge Challenger hoogbejaard
In autojaren is de Dodge Challenger hoogbejaard. Hij kwam in 2008 op de markt en is dus ruim vijftien jaar oud. Hij wordt vervangen door een model waarvan we al een preview hebben gezien: de elektrische Charger Daytona SRT Concept.
Het studiemodel heeft vierwielaandrijving, een 800 Volt-boordnet om supersnel te kunnen laden en een geluidsgenerator, die naar verluidt net zo hard blèrt als de Dodge Challenger Hellcat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland