De vernieuwde Lada Niva is nog steeds een old school 4×4

Hij kwam in 1977 op de markt en is uitgegroeid tot een waar icoon: de Lada Niva. En het is nog lang niet gedaan met de pret, want het merk toont ons nu de vernieuwde versie voor 2020.

Hoewel ‘ie al meer dan veertig jaar mee gaat, is er in al die tijd weinig aan de 4×4 veranderd. Ook het nieuwe model, dat volgend jaar op de Russische markt verschijnt, kent vrijwel geen optische verschillen ten opzichte van z’n voorganger. Alleen de Urban-uitvoering, het duurste model, krijgt nu mistlampen in de voorste bumper.

De grootste veranderingen zitten binnenin. Hoewel de Niva op het eerste oog nog steeds een dashboard lijkt te hebben dat al decennia niet is is veranderd, heeft Lada hier toch de nodige wijzigingen doorgevoerd. In het dashboard zijn nu grote draaiknoppen en luchtroosters voor de klimaatcontrole gemaakt. Het klokkenspel is uitgerust met een uitgebreider digitaal scherm. Ook het dashboardkastje is vergroot en bevat nu twee 12 volt aansluitingen. Tja, wat heb je nog meer nodig?

Lada heeft dus geprobeerd om het in de cabine een stukje aangenamer te maken. De nieuwe Niva heeft betere stoelen met meer ondersteuning, zo laat het merk weten. Op de tweede zitrij zijn nu ook hoofdsteunen beschikbaar, in tegenstelling tot de voorgaande generaties. Ook nieuw: grijphendels op het dak, zonnekleppen en bekleding voor op de A-stijlen.

Dat zijn relatief gezien aardige upgrades als je je bedenkt dat die zaken nog niet aanwezig waren in vorige Niva’s. Maar gelukkig gaat Lada niet te gek, zodat ook deze nieuwe versie z’n ziel niet heeft verloren. Onder de kap is er overigens niets veranderd. Daar ligt nog steeds de bekende 1.7 viercilinder, goed voor 82 pk en 129 Nm. Dat vermogen wordt middels een handgeschakelde vijfbak standaard naar alle vier wielen gestuurd.

Overigens was er eind 2018 even sprake van dat er mogelijk een opvolger voor de Niva zou komen in de vorm van de 4×4 Vision. Steve Mattin, designbaas bij Lada, wilde toen een blik werpen op het toekomstige design van het merk. Tegelijkertijd meldde het toen dat het tot 2026 maar liefst acht nieuwe modellen zou introduceren. Maar gelukkig is de iconische Niva met deze facelift nog niet aan z’n einde gekomen, zo lijkt het.

Lada komt later met verkoopdata en -prijzen. Die zullen niet torenhoog zijn, maar vergis je niet in prijzen van tweedehands modellen. In Nederland staat er nu een handjevol Niva’s te koop, met een vraagprijs tussen de drie- en zeventienduizend euro. Onze redacteur Peter Hilhorst reed al eens in zo’n Niva, een exemplaar uit 2007. Kijk en zoek de verschillen!