‘Tesla Cybertruck wordt verboden in Europa’
De Tesla Cybertruck wordt gemaakt van extra hard staal. Dat heeft als voordeel dat hij niet snel deukt of krast, maar er zit ook een nadeel aan: hij mag ermee de Europese wegen niet op.
Met een opvallend design probeert Elon Musk de pick-up-markt op te schudden. Love it or hate it, maar met de Tesla Cybertruck is dat prima gelukt. Ook de prestaties zijn niet misselijk, want hij trekt in een compleet oneerlijke wedstrijd de meestverkochte pick-up van de wereld, de Ford F150, lachend de berg op. Ook de gebruikte materialen zijn indrukwekkend, al is het onbreekbare glas iets breekbaarder dan verwacht. Maar ondanks alle innovatie die Musk met de Cybertruck introduceert, is hij één ding vergeten: veiligheid.
Minder grappig
Nu zagen we al dat de Cybertruck geen moeite heeft met het omploegen van paaltjes op de weg, maar denk je eens in dat dat een voetganger over ander levend wezen is. Dan had het iets minder grappig geweest. Dat vindt ook Stefan Teller, expert bij de TüV (de Duitse RDW). Hij heeft Tesla’s pick-up eens goed onderzocht en claimt dat deze in zijn huidige vorm nooit op het Europese asfalt toegelaten wordt. Juist omdat hij zo onveilig.
Niet alleen het hoekige design gooit roet in het eten voor voetgangersveiligheid, ook het gebrek aan een kreukelzone helpt niet mee. Het extra harde staal dat Tesla gebruikt op de Cybertruck geeft namelijk niet mee in het geval van een aanrijding met een persoon, of een ander voertuig. Dat zorgt er voor dat zowel de inzittenden van de pick-up als de aangereden partij de volle kracht van de impact moeten verwerken. En laat het nu net een harde eis van de EU zijn dat voertuigen een kreukelzone hebben.
Veiligheidseisen
De reden dat Musk hier niet aan gedacht heeft is omdat de Tesla Cybertruck in de VS onder de ‘Light Duty Trucks’ valt. In deze categorie zijn er minder strenge veiligheidseisen van toepassing. In de EU bestaat die categorie niet, dus moet Tesla’s opvallende bolide hier wel aan de regels voldoen.
Gelukkig er is nog hoop voor de Tesla Cybertruck, want de auto die Musk presenteerde is nog niet het productiemodel. Er kan, en moet nog een hoop veranderen voordat hij over een paar jaar op de markt verschijnt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024