Autovisie
Autovisie Nieuws 25 feb 2021

De staatskas is blij met de Land Rover Defender V8

Hij is terug, de Defender V8. En ditmaal niet in zijn originele koetswerk, maar in de allernieuwste gedaante. De V8 is sterker dan ooit en zet de hoogste topsnelheid ooit voor een Defender neer. En natuurlijk is ook de Nederlandse staat dolblij met de kopers van de Defender V8.

De Defender V8 is natuurlijk ‘de bom’. Een V8-motor met een cilinderinhoud van 5,0 liter bereikt dankzij een supercharger een vermogen van 525 pk. De krachtbron brengt de 4×4 in 5,2 tellen van stilstand naar 100 km/h. Een geweldenaar pur sang. En dat zie je ook in zijn verbruikscijfers terug. Land Rover geeft een gemiddeld verbruik op van 14,5 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 327 g/km betekent. Het resultaat is dat de CO2-waarde natuurlijk een enorme invloed op de bpm heeft en dat zie je terug in de prijsstelling van het topmodel. Land Rover ziet zich genoodzaakt voor de korte Defender 90 V8 minimaal € 201.485,- te vragen. Voor de Defender 110 V8 dient tenminste € 206.895,- afgerekend te worden, inclusief tienduizenden euro’s staatssteun.

Finale ontwikkeling

Hoewel de V8-versie enige tijd na de lancering van de Defender komt, is er vanaf het begin van de ontwikkeling met de komst van het blok rekening gehouden. De finale ontwikkeling had na de lancering van de Defender plaats, aangezien de hybridetechniek prioriteit had. Voor de achtcilinder is het onderstel aangepast en de wielophanging op standje ‘sport’ gezet. De stabilisatorstangen kennen een grotere diameter. Een dynamischer rijdende Defender heeft Land Rover nooit eerder gebouwd. Specifiek voor de Defender V8 is het Dynamic-programma binnen het Terrain Response-systeem.

Onderlinge verschillen

Behalve het blok in de motorruimte zijn er meer verschillen met de bekende motorversies van de Defender. De V8-versie beschikt uiteraard over speciale emblemen, maar ook over vier uitlaatpijpen en unieke 22-inch lichtmetalen wielen in Satin Dark Grey. In het wiel zie je remklauwen in Xenon Blue, die bijten in de 20-inch schijven. Voor het exterieur biedt Land Rover keuze uit slechts drie tinten, Carpathian Grey, Yulong White en Santorini Black. Binnenin voorziet Land Rover de Defender V8 van met Ebony Windsor-leder beklede stoelen en interieurdelen, afgewerkt met Miko Suedecloth en Robustec-accenten. Voor het vierspaaks stuurwiel kiest de fabrikant voor alcantara, terwijl de schakelflippers van satijnchroom zijn. Da’s niet op de andere types verkrijgbaar is. Als je instapt, zie je direct het V8-opschrift op de dorpellijsten.

Deze Land Rover Defender is in Nederland best betaalbaar

Groeiende interesse in duurzaamheid bij Jaguar Land Rover SVO

Leeft de legende voort? De weg op met de nieuwe Land Rover Defender

Works V8

Een Defender met een V8-motor staat reeds in de geschiedenisboeken. Er waren verschillende series van de vorige generaties, waarvan de laatste in 1989 verscheen. Althans, als we het over productiemodellen hebben, want momenteel levert Land Rover nog een oude Defender uit met een achtcilinder krachtcentrale onder de massieve motorkap. Dat model uit de zogeheten Works V8-reeks is echter gelimiteerd tot 150 stuks en gebaseerd op een reeds geleverde Defender 90 of 110, die wordt omgebouwd tot de bijzondere limited edition.