Deze Land Rover Defender is in Nederland best betaalbaar
De nieuwe Land Rover Defender is een heel complete auto, maar daardoor in ons land ook vrij duur. De Britten laten vandaag een versie zien die in Nederland relatief goedkoop kan zijn. Met de nadruk op het werkwoord ‘kan’.
Land Rover presenteert vandaag de bedrijfsauto-uitvoering van de Defender. En die draagt een historisch verantwoorde naam: Hard Top. Die plakte Land Rover in de jaren ’50 van de vorige eeuw ook al op de voorloper van de Defender. Toen ging het om het model met verwijderbare hardtop. In het geval van de nieuwe Defender duidt de naam dus op de bedrijfsauto-uitvoering. Het dak kan overigens niet verwijderd worden, zoals op het oude model.
Nederlandse markt
Er is alleen iets geks aan de hand voor de Nederlandse markt. In ons land bestaat er een afwijkende regelgeving rondom bedrijfsauto’s en het grijze kenteken, die een heel specifieke maatvoering voorschrijft. De Nederlandse importeur heeft daarom een aantal weken geleden zélf al een bedrijfsauto-uitvoering van de Land Rover Defender aangekondigd. Die Defender Commercial, zoals de versie heet, is door de importeur geconverteerd naar een auto die aan de Nederlandse eisen voor het grijze kenteken voldoet.
Grijs kenteken
Nu komt Land Rover echter zelf ook met een bestelauto-versie van de Defender. Het is alleen nog niet duidelijk of die auto aan de Nederlandse eisen voor een grijs kenteken voldoet als hij de fabriek uitrolt. De Nederlandse importeur laat weten dat het binnenkort een Hard Top in ons land laat keuren. Slaagt die auto voor z’n examen, dan kan de zakelijke Nederlander straks kiezen uit twee verschillende bedrijfsauto-versies van de Land Rover Defender, de specifiek in Nederland aangekondigde Commercial en deze nieuwe Hard Top. Waarom JLR Nederland niet op deze versie heeft gewacht? “We vinden een commerciële uitvoering van de Defender belangrijk voor het land. En we wilden er zeker van zijn dat die beschikbaar zou zijn voor de zakelijke Nederlander. Vandaar dat we al snel voor die eigen conversie hebben gekozen”, zo laat de importeur weten.
Zeker is in ieder geval dat de Hard Top geen tweede zitrij krijgt. Wordt de versie in ons land inderdaad toegelaten met grijs kenteken, dan is z’n prijs aanzienlijk lager dan die van een reguliere Defender. De 90 staat namelijk voor iets minder dan een ton op de prijslijst, de door de importeur aangepaste Commercial kost naar verwachting zo’n €55.000. De Hard Top is mogelijk nog iets voordeliger.
Maar goed, dan heb je dus wel een minder praktische auto als het gaat om personenvervoer. Toch kun je nog wel met z’n drieën op pad, want Land Rover levert ook deze versie optioneel met een derde voorstoel. Die komt in dat geval op de plek van de middenconsole.
Special Vehicle Operations
Zowel de grotere 110 als de kleinere 90 zijn straks als Hard Top te bestellen. De auto’s worden door Special Vehicle Operations ontwikkeld en worden voorzien van allerlei accessoires om de Defender zo praktisch mogelijk te maken. Alle Hard Tops staan standaard op schroefveren, luchtvering is voor zowel de 90 als 110 een optie. De (minimale) bodemvrijheid bedraagt in beide gevallen 29,1 centimeter. Ook standaard zijn de stalen wielen, die de Defender een veel stoerder karakter geven.
Verder is de Land Rover Defender Hard Top voorzien van dezelfde slimmigheden als de reguliere Defender, die recent op de markt is verschenen. Wil je alles zien over die auto, kijk dan in onderstaande video onze review! Meer informatie over de Hard Top deelt Land Rover later dit jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wilde eigenlijk een Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China