Dit is de eerste elektrische cabrio van Mini
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FMini-cabrio-electric-P90471715_highRes_mini-cooper-se-conve.jpg)
Dit is de allereerste Mini Cabrio met een volledig elektrische aandrijflijn. Hij is gebouwd door de heren en dames van Mini, maar de verkoopafdeling is er niet bij betrokken. Het is het eerste én enige exemplaar. Meer komen er, maar niet van deze editie.
Gecompliceerd? Om aan te geven dat Mini onderweg is naar een modellengamma met louter elektrisch aangedreven modellen bouwt de fabrikant alvast een elektrisch aangedreven Cabrio. Want ook in de toekomst komt er een open vierzitter en ook dat softtopmodel komt er met een elektrische aandrijving. Om het publiek alvast op te warmen voor de stekkerversie met open dak bouwde de fabrikant dit rijdende studiemodel.
Bekende aandrijflijn voor cabrio
Voor de ombouw pakte Mini de Cooper S-versie. Binnen de lengte van 3,86 meter, de breedte van 1,73 meter en de hoogte van 1,42 meter plaatste Mini de elektrische aandrijflijn van de elektro-hatch. Zowel de elektromotor als het accupakket hebben geen negatieve invloed op de wielbasis (onveranderd 2,50 m) en het bagagevolume (160 l) van de cabrio. Mini geeft aan dat de aandrijftechniek gelijk is aan die van de driedeurs Electric en dus over een elektromotor van 135 kW beschikt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FMini-cabrio-electric-P90471781_highRes_mini-cooper-se-conve.jpg)
Met die specificatie legt de cabrio de sprint 0-100 km/h in 7,3 seconden af. Dat is minder dan de helft van de tijd, die de chauffeur nodig heeft om de softtop te openen of te sluiten, want totaal 18 tellen. Dat kan rijdend, maar niet tijdens de genoemde sprint. Het openen en sluiten van het dak kan tot bijna 50 km/h.
Naast Mini ook Rolls-Royce vol-elektrisch
Moederbedrijf BMW maakte eerder al bekend dat Mini als eerste merk binnen de BMW Group een volledig elektrisch aangedreven modellengamma kent. Aan het begin van het volgende decennium moet dat zijn gerealiseerd. Zustermerk BMW heeft daar meer tijd voor nodig. Rolls-Royce stapt ook over.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FMini-cabrio-electric-P90471758_highRes_mini-cooper-se-conve.jpg)
Mini komt eind 2023 de eerste elektro-auto beschikbaar. Na die Spectre zal gestaag een gamma elektromodellen worden uitgerold. De Ghost, Phantom en Cullinan worden afgelost door elektrotypes, maar niet voor 2030.
Occasions: drie weerbestendige cabrio’s voor minder dan € 15.000 getipt
Lees ook:
Ook interessant
-
5 redenen waarom je (niet) een tweedehands Mini moet kopen
-
In deze maanden kun je het beste een tweedehands cabrio kopen
-
Dit zijn de 5 goedkoopste nieuwe roadsters
-
Nederlandse overheid verkoopt Mercedes-Benz S 500
-
Duitse minister: E10-benzine verbieden is goed voor de prijs van voedsel
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro