Mini Cabrio is een blijvertje, opvolger gepland

Op de designafdeling van Mini is het startschot gegeven voor een compleet nieuwe generatie Cabrio. De open vierzitter moet in 2025 op de markt komen. Hij krijgt net als de volgende generatie hatchbacks een elektrische aandrijflijn.

Mini gaat elektrisch en daar past ook een elektrisch aangedreven Cabrio bij, zo geeft de autobouwer aan. De basis wordt door de nieuwe editie van de drie- en vijfdeurs hatchback gelegd, waarop vervolgens een koetswerk met softtop wordt gezet. De designafdeling van Mini is reeds met het project gestart. Onlangs bepaalde de fabrikant de maatvoering en technische kernpunten van het model, zodat de ontwerpafdeling een passend koetswerk kunnen uitwerken.

Kannibalisme

Het duurt nog tot en met 2025 voordat de nieuweling komt. De Engelse dochter van BMW is er dus vroeg bij om de toekomst van de Cabrio veilig te stellen. Het merk ziet echter geen kannibalisme met de toekomstige Cabrio en de huidige editie. De liefhebbers van een verbrandingsmotor zullen nog snel een bestaand type kopen, terwijl de fanaten van een elektrische aandrijflijn én open dak weten dat ze in de toekomst bij Mini terecht kunnen. Mini is zeker niet het enige merk dat een elektrisch aangedreven cabriolet in ontwikkeling heeft. Bijvoorbeeld Volkswagen werkt aan een ID.3 Cabrio, terwijl Audi van de Q4 E-tron een softtopversie plant.

Mini Cabrio
Mini Cabrio

VDL NedCar

Het is nog onduidelijk wat de komst van de elektrische Mini Cabrio voor het Nederlandse VDL NedCar betekent. De autofabriek in Born maakt nu exclusief de Cabrio voor Mini. De Duitsers hebben het contract voor de Countryman reeds opgezegd. De SUV van het Engelse merk zal in de toekomst uit een BMW-fabriek rollen. Of de Cabrio onveranderd bij VDL NedCar blijft, valt dus te hopen. De kans is echter klein. Mini maakt de hatchback met elektro-aandrijving in Groot-Brittannië.

Mini geeft hatchbacks en Cabrio een tussentijdse opfrisser

Vijfde Mini Cabriolet

De volgende generatie Mini Cabriolet is de vijfde, de vierde onder de vlag van BMW. Net als zijn voorgangers krijgt de auto een softtop, die zich volautomatisch laat op- en openvouwen. Voor de ‘BMW-Mini’s’ koos het merk voor een dubbele constructie, waarbij het cabrioletdak tevens als schuifdak fungeerde. Met het model kon de bestuurder of gedeeltelijk of geheel open rijden. Die slimme constructie ontstond noodgedwongen, want door het systeem kon Mini het elektrisch bedienbare vouwdak veel compacter opvouwen en achterop de auto laten zakken.

Het merk geeft aan dat de meeste Mini Cabrio’s in Duitsland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië worden verkocht. Op de Duitse markt kiest bijna 20% van de Mini-kopers de open variant.