Dak- en ruitloze Lamborghini is even voorspelbaar als mysterieus
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2F120656068_3655961571088994_3206875910203029404_n.jpg)
De markt voor hypercars zonder dak en voorruit is populairder dan ooit. Dat Lamborghini ook met een dergelijk model komt is even voorspelbaar als mysterieus.
De motorport-divisie van de fabrikant, Squadra Corse, plaatst namelijk een foto van een model zonder dak en voorruit op de sociale media. “Attentie: snelle open auto”, is het bijschrift dat het erbij (en op de auto) plaatst. Verder deelt het helemaal niets van het model.
Ferrari, McLaren en Aston Martin
Op zich is het niet heel vreemd dat Lamborghini met een dergelijk model komt. De collega-concurrenten van Ferrari, McLaren en Aston Martin produceren namelijk ook een vergelijkbaar model. Het gaat om zogenoemde barchetta’s: auto’s zonder dak, met kleine deuren en geen zijramen. Stuk voor stuk modellen in de geest van racewagens uit de jaren vijftig en zestig. Die originele barchetta’s hadden een kleine voorruit, die meer als windgeleider dan ruit functioneerden. De Monza SP, Elva en V12 Speedster zijn moderne interpretaties van die auto’s. Dat Lamborghini mogelijk volgt, is dus niet heel opmerkelijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FMcLaren-Elva-Explore-Synergy.jpg)
Bovendien is het te verwachten dat Lamborghini met meer varianten op het Aventador-platform komt. Oorspronkelijk was het plan om de V12-hypercar dit jaar al te vervangen voor een nieuw model, maar die plannen zijn vier jaar doorgeschoven. Het nieuwe topmodel van de Italianen ziet in 2024 het levenslicht. De komende jaren zullen er dus nog verschillende auto’s op die ‘oude’ basis verschijnen, waaronder de gelimiteerde Sián.
Essenza SCV12
En dus is het niet vreemd dat we een bijzondere variant als deze barchetta gaan zien. Wat wel bijzonder is, is dat niet Lamborghini zelf, maar de motorsport-divisie het model als eerste met de wereld deelt. Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om een model dat in een zeer gelimiteerde oplage van de band in Sant’Agata Bolognese gaat rollen, en het lijkt er dus ook op dat Squadra Corse zich met de auto gaat bemoeien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2F566069.jpg)
Even ter referentie: hun laatste model was de Essenza SCV12. Die verscheen voor het eerste met dezelfde oranje camouflage op het circuit, maar met een heel andere achterzijde én een enorme spoiler. De SCV12 is bovendien een krankzinnig (en eveneens tot 40 stuks gelimiteerd) race-monster met de sterkste ongeblazen V12 ooit (830 pk). Wat Squadra Corse precies van plan is met deze open hypercar, blijft vooralsnog onduidelijk. Net als het antwoord op de vraag of-ie überhaupt van de productieband gaat rollen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2F120656068_3655961571088994_3206875910203029404_n.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Vet! Deze Renault 4 Savane 4×4 wil je hebben
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Nederlanders opgelet: krankzinnige supercar rijdt binnenkort door jouw straat
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral