Definitief: Dacia Spring is met afstand de goedkoopste elektrische auto
Elektrische auto’s zijn nog veel duurder dan benzinebroertjes, maar daar komt verandering in. Dacia maakt namelijk de Nederlandse prijzen van de Spring bekend. En dat is met afstand de goedkoopste EV in ons land.
De elektrische nieuwkomer is er in ons land namelijk al vanaf 17.890 euro. En dat is fors goedkoper dan de tot nu toe goedkoopste elektrische auto, de Twingo Z.E.. Dat model staat namelijk voor 20.690 euro op de prijslijst. Dan laten we die andere goedkope elektrische auto van hetzelfde concern, de Twizy, overigens even achterwege. Al met al worden dit soort elektrische auto’s stukje bij beetje écht betaalbaar, als je ook de overheidssubsidie van 4000 euro nog van het aanschafbedrag afhaalt. Al moet die subsidie dan wel uitgekeerd kunnen worden, natuurlijk. Maar de grote vraag is: wat krijg je voor dat geld?
Spotgoedkope Spring past volgens Dacia prima naast Twingo Z.E.
Renault K-ZE
Het nieuwkomertje van Dacia is een crossover in het A-segment. De Spring is de Europese versie van de Renault K-ZE, die in China al een tijdje op de weg rijdt. De elektromotor heeft een vermogen van 33 kW en haalt stroom uit een accupakket van 26,8 kWh. Dat zorgt op papier voor een actieradius van zo’n 230 kilometer volgens WLTP. Moet je laden, dan duurt het aan een snellader 50 minuten om de accu tot 80% op te laden. Aan een 7,4 kW-lader duurt het zo’n 4,5 uur om de batterij af te toppen. Geen baanbrekende specificaties, maar dat is de prijs dus wel.
Dacia levert de Spring in verschillende versies. De fabrikant een speciale editie voor professionals en deelautoconcepten. Dat is de Business-versie, die voor 17.990 euro op de prijslijst staat. Die heeft standaard airconditioning, Bluetooth-radio, parkeersensoren achter en led-dagrijverlichting.
Comfort Plus
Particulieren kunnen eenzelfde uitrusting verwachten als in de basisuitvoering van de Spring, al ontbreken de parkeersensoren in die Comfort-editie (die 100 euro goedkoper is dan de Business-uitvoering). Wie dat wel wil, komt uit bij de tweede en enige overige keuze voor de Spring: de Comfort Plus. Die is er vanaf 18.890, maar heeft dan ook het zogenoemde Techno Pack met een 7-inch multimediascherm, Apple CarPlay en Android Auto, achteruitrijcamera en parkeersensoren achter.
Dacia levert de Spring daarnaast als Cargo-versie. Die variant heeft geen achterbank en daardoor een laadruimte an 1100 liter. Het laadvermogen bedraagt in dat geval 325 kg. De Roemeense autobouwer laat weten dat die versie begin 2022 leverbaar is, maar dat er nog wordt nagekeken over welke mogelijkheden er voor de Nederlandse markt zijn. Dat heeft onder andere te maken met de eisen die er in ons land gelden om auto’s van een grijs kenteken te voorzien.
Marktintroductie Dacia Spring
De Roemeense autobouwer was oorspronkelijk van plan om eerst de Spring Business op de markt te brengen, maar alle varianten (de Cargo uitgezonderd) verschijnen tegelijk op de markt. Particulieren kunnen de Spring vanaf 1 april al pre-orderen, waarna de orderboeken deze zomer volledig geopend worden. Dan kunnen ook geïnteresseerden in de Business hun order plaatsen. De nieuwe Spring staat in de herfst van 2021 bij de dealer.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8