BMW iX vs. Audi E-tron vs. Mercedes-Benz EQC: alle verschillen

Nu BMW de productieversies en de bijbehorende prijzen van de iX heeft gepresenteerd, hebben de grote Duitse drie allemaal een grote elektro-SUV in het aanbod. Hoe verhouden de modellen zich tot elkaar?

Omdat het aanbod van elektrische modellen nog dun gezaaid is ten opzichte van modellen met een verbrandingsmotor, is het vergelijk tussen auto’s soms wat lastiger. De gloednieuwe BMW iX heeft namelijk de afmetingen van een BMW X5 en is dus net geen 5 meter lang, Dat geldt ook voor de Audi E-tron, die eveneens 4,9 meter meet, maar qua prestaties en prijs meer een concurrent voor de BMW iX3 is. De EQC van Mercedes-Benz is een stukje kleiner dan de E-tron en iX, met een wagenlengte van 4,76 meter.

BMW iX gaat E-tron en EQC met prestaties, formaat en prijs voorbij

Wielbasis

Ook qua wielbasis moet de Benz z’n meerdere erkennen in de Audi en BMW. Waar de elektrische SUV uit Stuttgart een wielbasis van 2,87 meter heeft, zit er in het geval van de E-tron en iX net geen 3 meter tussen de assen. Omdat BMW nog geen officiële maten en gewichten van de nieuwe elektro-SUV heeft gedeeld, houdt het vergelijk op dat moment op.

BMW iX

Belangrijker zijn voor velen waarschijnlijk de prestaties die de BMW iX op de mat legt ten opzichte van z’n Duitse concurrenten. Zoals je mogelijk al hebt gelezen, komt de nieuwe SUV er in twee varianten, een xDrive50 en xDrive40. Audi levert de E-tron ook in twee verschillende varianten. De Sportback-carrosserie laten we in dit vergelijk even achterwege, maar we richten ons op de 50- en 55-variant van de SUV uit Ingolstadt. De Mercedes-Benz EQC is er enkel als 400.

BMW iX xDrive50 BMW iX xDrive40 Audi E-tron 55 Quattro Audi E-tron 50 Quattro Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Tesla Model X Long Range Tesla Model X Plaid
prijs 105.472 86.972 69.950 66.150 71.280 101.005 121.005
bereik +600 km +400 km 441 km 341 km 413 km 580 km 547 km
accu (bruto) +100 kWh +70 kWh 95 kWh 71 kWh 85 kWh 95 kWh 95 kWh
vermogen 370 kW/500 pk 240 kW/300 pk 300 kW/408 pk 230 kW/313 pk 300 kW/408 pk 500 kW/680 pk 760 kW/1033 pk
acc. 0-100 km/h 4,8 s 6,1 s 5,7 s 6,8 s 5,1 s 3,9 s 2,6 s
topsnelheid n.n.b. n.n.b. 200 km/h 190 km/h 180 km/h 250 km/h 262 km/h
snellaadvermogen 200 kW 150 kW 155 kW 120 kW 110 kW 250 kW 250 kW
aanhangwagengew. geremd/ongeremd n.n.b. n.n.b. 1800/750 kg 1800/750 kg 1800/750 kg 2268 kg/nb 2268 kg/nb

Q4 E-tron en EQB

Kijkend naar de specificaties van de modellen, komt de nieuwe BMW iX er het beste vanaf. Het is ook veruit de duurste van de drie modellen. Maar dat is logisch: het is de grootste en nieuwste auto uit het rijtje, met de nieuwste en meest geavanceerde elektro-technologie. De iX hoeft op korte termijn niet bang te zijn voor concurrentie in de vorm van een elektrische Q7 of GLE. Audi zal zich eerst bezighouden met de uitrol van de Q4 E-tron, een elektro-SUV in de geest van de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. Mercedes-Benz is achter de schermen bezig met de elektrische GLB, de EQB. Daarnaast staat het op het punt om haar elektrische vlaggenschip, de EQS, te introduceren. Dat is een auto in het absolute premiumsegment, maar een sedan en dus geen concurrent voor de iX.

Audi Q4 Sportback etron
De nieuwe Q4 verschijnt als SUV, Sportback én tweedeurs cabriolet.

Dé grote concurrent van de BMW is daarom eigenlijk de Tesla Model X. In bovenstaande tabel zag je ‘m waarschijnlijk al even staan. Hoewel die auto alweer een tijd op de markt is, heeft Tesla onlangs vernieuwingen aangekondigd. Aan het exterieur van de grote elektro-auto verandert het vrijwel niets, maar het voorziet de Model X wel van een radicaal nieuw interieur. Zo kan de Tesla weer met z’n tijd mee. Maar nog indrukwekkender is de nieuwe Plaid-variant die de Amerikanen eind dit jaar op de markt brengen. De Model X krijgt dan ruim 1000 pk, goed voor een 0-100 km/h-sprint in een misselijkmakende 2,6 seconden. Daarmee veegt-ie zelfs de BMW iX weg. Moet je wel bijna 20.000 euro meer voor over hebben.

Tesla Model X