Spotgoedkope Spring past volgens Dacia prima naast Twingo Z.E.

Groupe Renault heeft haast met het bouwen van elektrische auto’s. Naast de Zoe en elektrische Twingo komt dochteronderneming Dacia volgend jaar met een spotgoedkope elektro-auto: de Spring. Die past volgens de fabrikant prima in het aanbod van de groep.

Vorige week deelde Dacia de productieversie van de Spring. Die elektro-auto, een kleine SUV in het A-segment, wordt al lange tijd door Groupe Renault geteased. Vorig jaar al werd duidelijk dat de groep de K-ZE, het identieke stadsautootje dat exclusief voor de Chinese markt wordt vervaardigd, ook naar Europa zou komen. Niet met een Renault-logo, maar het het embleem van Dacia op de neus.

Specificaties Dacia Spring

Omdat die auto daar al lang en breed bekend was, hoefden we niet te gissen naar de specificaties van het model. De productieversie van de Dacia Spring heeft een elektromotor die goed is voor 33 kW (44 pk) en 125 Nm. Die haalt stroom uit een accupakket met een capaciteit van 26,8 kWh, dat op exact dezelfde plek ligt waar normaliter de brandstoftank (in de Kwid, de versie met verbrandingsmotor) is geplaatst. Het accupakket is goed voor een bereik van 220 kilometer. Of 295 kilometer, als de Spring enkel kilometers in de stad maakt.

En da’s een pijnlijk puntje, want Renault komt zelf binnenkort met een auto die mínder ver op een lading stroom komt. De Twingo Z.E. is na de populaire Zoe namelijk het tweede elektro-model van het Franse merk, maar die komt volgens de WLTP-cyclus maar 180 kilometer ver. Moet-ie enkel in de stad opereren, dan is een bereik van 250 kilometer mogelijk.

Prijs

En da’s dus een dikke 30 kilometer minder dan de auto die dochterbedrijf Dacia volgend jaar voorstelt. Om het allemaal nog ingewikkelder te maken, zal de Dacia Spring ook nog eens een stuk goedkoper zijn dan de EV van Renault. Prijzen maakt Dacia pas in de Spring – eh, lente – bekend, maar vorig jaar sprak men al over een prijs van zo’n €11.000. Dat lijkt voor dit moment wel erg weinig, maar we kunnen verwachten dat de prijs van de nieuwe Spring met gemak onder de €20.000 uitkomt. De elektrische Twingo kost echter minstens €20.590. Bijten de modellen elkaar dan niet?

Dat is niet het geval, zo laat Dacia vandaag uiteraard weten. “We brengen ook al jaren een Sandero uit, terwijl Renault met succes de Clio aanbiedt. Die modellen bijten elkaar ook niet. Dat geldt ook voor de elektrische auto’s. De Renault Zoe is al jaren een succesvol model met een fanatieke klantenkring, en die auto zal dat behouden. Dat geldt ook voor de Twingo Z.E. Dat is een auto die heel erg op de stad gericht is, en past bij de wensen van de Renault-klant. Denk aan uitstraling, uitrusting en aankleding van de auto”, zo laat Denis Le Vot, marketingdirecteur van Dacia, weten.

Pragmatische klant

“De Dacia-klant is erg pragmatisch en wil een simpel leven. Nu willen ze een simpele en goedkope oplossing voor duurzame mobiliteit, en die was er tot nu toe niet. De Dacia Spring is voor veel mensen een oplossing”, zo laat Le Vot weten. Bovendien verwacht het Roemeense merk dat het met de Spring een hoop nieuwe klanten kan aantrekken, omdat het elektrische mobiliteit op deze manier erg bereikbaar maakt.

In de lente maakt Dacia de prijzen voor de nieuwe Spring bekend. De eerste modellen zullen eerst als auto’s voor Europese deelprojecten worden gebruikt. In het najaar van 2021 is de Spring naar verwachting bereikbaar voor de Europese particulier.