Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 19 okt 2020

Splinternieuwe klassieke Vanwall Formule 1 auto

Échte Formule 1 kenners zal het merk Vanwall niet onbekend in de oren klinken. De Britse autobouwer heeft namelijk een rijke geschiedenis als het op de top klasse van autosport aankomt. Uit deze heritage komen nu zes ‘continuation cars’ voort.

De nieuwe exemplaren komen exact overeen met de legendarische Vanwall WV5. Deze Formule 1 auto wist in 1958 de oppermachtige Ferrari’s en Maserati’s achter zich te laten en met het team van Tony Vandervell de oprichter van Vanwall, het kampioenschap te winnen.

Terug in de tijd

Tot 1960 werd er geracet met de WV5 in de Formule 1. De nieuwe auto wordt volledig gebouwd zoals hij in 1958 ook was. De 270 pk sterke 2,5 liter viercilinder wordt volledig nagebouwd en ook voor het ontwerp heeft Hall and Hall, die voor het design van de continuation car zorgt, tekeningen van de jaren 50 uit de kast getrokken. Het gewicht van de racewagen ligt rond de 640 kilo. Gelukkig niet meer want met de trommelremmen rondom is het nu al een spannende combinatie.

Vanwall WV5
Vanwall WV5

Prijzig

Het nabouwen van de motor, het chassis etc. kost ontzettend veel manuren. Voor een nieuw gebouwde versie van de VW5 betaal je dan ook maar liefst 1,65 miljoen pond oftewel meer dan 1,8 miljoen euro. Voor dat geld heb je echter wel een unieke auto. Want Vanwall bouwt -met de nodige hulp- slechts zes auto’s. Één daarvan blijft bij Vanwall zelf, de andere vijf worden verkocht aan particulieren.

Continuation cars

Oude modellen opnieuw bouwen, dat zien we wel vaker. Zo bouwde een Engelse autobouwer een DB5 Goldfinger, jawel die van James Bond. In de bouw van die Aston Martin gingen maar liefst 4500 manuren zitten. Alleen zo was de ‘Bondauto’ perfect na te maken. In het interieur vinden we onder andere een omhoogklappende versnellingspook, knoppen in de armleuning en een radarscherm. Met deze knoppen spuit je als James Bond olie en rook en bedien je de machinegeweren aan de voorzijde van zijn auto. Het bedrijf dat deze DB5 bouwt vraagt nog meer voor de auto dan Vanwall. Hoeveel precies lees je hier.

Reageer op artikel:
Splinternieuwe klassieke Vanwall Formule 1 auto
Sluiten