In januari 2022 kreeg geen enkele Cupra Born een kenteken
![Cupra Born](https://img.autovisie.nl/images/HcS5PjYjsOnNkmzMmXT_asM74fA=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FCupra-Born-Duurtester-64-van-85.jpg)
Net voor de jaarwisseling startte Cupra de langverwachte levering van de fonkelnieuwe Born op. Wat blijkt? De fabrikant leverde bijna eenderde van alle geregistreerde exemplaren in Nederland af.
Nederland vormt blijkbaar een van de belangrijkste afzetmarkten voor de Cupra Born. De fabrikant leverde wereldwijd tot op heden afgerond 4000 exemplaren van de elektrische hatchback af. Daarvan zijn er 1207 in ons land geregistreerd. Dat staat gelijk aan 30 procent van het aantal registraties.
![](https://img.autovisie.nl/images/Jh5eo4c18OEkeqQq6vdvEfNxyVQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FCUPRA-BORN-Quasar-grey-007L.jpg)
Geen registratie in januari
Al die auto’s voor Nederland zijn eind vorig jaar in Nederland gearriveerd. De importeur heeft toen direct alle auto’s tenaamgesteld. Per 31 december 2021 staan er 1207 stuks in Nederland geregistreerd. Per vandaag staan er ook nog altijd 1207 exemplaren van de elektro-auto op kenteken. In januari is er geen registratie bijgekomen. Voor 2021 gold een lager bijtellingspercentage dan voor 2022, waardoor de fabrikant de Nederlandse koper voorrang gaf ten opzichte van kopers uit andere landen. Cupra heeft naar eigen zeggen meer dan 10.000 orders voor de Cupra Born liggen. Dat zijn er 2,5 keer zoveel dan het tot op heden heeft kunnen uitleveren.
One en zonder One
De verkoop van de Cupra Born startte met de levering van een introductie-uitvoering, de One. Ondanks dat die versie er in meerdere smaken was, wijzigde Cupra de aankleding van de verschillende uitrustingsniveaus minimaal om de versies zonder One-toevoeging in het reguliere leveringsprogramma op te nemen. De prijsverschillen bedragen 1000 tot 2000 euro, in het voordeel van de One-types.
![](https://img.autovisie.nl/images/tRB7lXgtgiAbdOrfxVXTeTG3NiM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2F019-CUPRA-BORN-Lava-blue-high.jpg)
Uitbreiding onderweg
Cupra zal binnenkort nog een wijziging in het leveringsprogramma doorvoeren. Aan de basis van het motorengamma staat nu een 150 kW sterke elektromotor met 58 kWh-accupakket. Daar wordt spoedig een variant met 110 kW sterke elektromotor en tot 45 kWh verkleind accupakket aan toegevoegd. Boven de huidige basismotorisering komt nog een topmodel met 77 kWh grote batterij en een krachtcentrale met 170 kW. De oplettende lezer weet dat dit dezelfde specificaties als in de Volkswagen ID.3 zijn. Cupra levert voor de Born echter een versie die 170 kW in de overboost-modus levert.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?