CEO geeft Opel weer wat zekerheid en hoop

Even leek de toekomst voor Opel duister, nadat Stellantis meldde dat het fabrieken in Rüsselsheim en Eisenach wilde afsplitsen. Uwe Hochgeschurtz, CEO van Opel, geeft de fabrikant nu weer wat zekerheid en hoop.

“We houden al onze fabrieken. De faciliteiten in Rüsselsheim, Eisenach en Kaiserslautern zijn en blijven onze fabrieken in Duitsland”, zo zegt Hochgeschurtz tegen de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Wel moet het ‘concurrentievermogen’ van de productielocaties opnieuw worden beoordeeld, aldus de kersverse baas van Opel.

Mechanische vaardigheden

Het Duitse autobedrijf is volgens z’n baas helemaal klaar voor de toekomst, al zal er wel het nodige veranderen. De invulling van de huidige 15.000 banen, bijvoorbeeld. “We zullen in de toekomst minder banen met mechanische vaardigheden nodig hebben, maar meer die te maken hebben met chemie en software.” Daarmee verwijst Hochgeschurtz natuurlijk naar de transitie naar elektromobiliteit.

Vakbond vreest ‘voor het einde van het merk Opel’

Momenteel ligt de Duitse faciliteit in Eisenach echter stil door het chiptekort. Opel kondigde onlangs aan dat het de fabriek in 2021 niét meer gaat opstarten. “Ons plan is nog steeds om de productie begin volgend jaar weer te hervatten, als de situatie het toelaat”, zo probeert Hochgeschurtz zijn werknemers te bedaren.

Marokkko

Toch verandert er wel een en ander voor Opel. Zo zou Stellantis hebben medegedeeld dat een deel van de ontwikkelingsafdeling verhuist naar Marokko. Het concern biedt het personeel de mogelijkheid om mee te gaan, anders elders te solliciteren. Voor de Marokkaanse activiteiten heeft het concern liefst 3000 vacatures, meldde FAZ eerder al.

Opel werd in 2017 door PSA ingelijfd, nadat het sinds de jaren twintig van de vorige eeuw in hand was van het Amerikaanse General Motors. PSA ging eerder dit jaar samen met FCA, waarna Stellantis ontstond. Het autoconcern heeft ook de merken Fiat, Maserati, DS, Jeep, Peugeot, Citroën, Lancia, Alfa Romeo en Abarth onder haar hoede, terwijl in de Verenigde Staten ook Chrysler, Dodge en Ram bestaan.