Deze occasion wil je: Alfa Romeo Brera, een smaakvolle en ‘degelijke’ Italiaan

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzonder smaakvolle Italiaan: de Alfa Romeo Brera.

Als opvolger van de GTv/Spider neemt Alfa Romeo in 2005 de Brera in productie. Het model werd gebouwd bij Pininfarina en deelt de techniek met de eveneens prachtige 159.

Een designmeester

Met de v-vormige neus en de driedelige koplampen is de Brera direct te herkennen als een echte Alfa Romeo. De 2+2 coupé is door zijn brede achterlichten, v-vormige ruit en uitgesproken uitlaatpijpen een waar Italiaans designstatement.

Alfa Romeo Brera, occasion
(Afbeelding: Autowereld)

Naast het design is ook de bouwkwaliteit van de Alfa Romeo Brera goed gebleken. Er was destijds keuze uit een 2,2-liter viercilinder (185 pk) en een 3.2-liter zescilinder (260 pk). Later volgde er nog een 2,4-liter vijfcilinder dieselmotor (200 pk), en dat waren stuk voor stuk motoren die relatief betrouwbaar bleken.

Alfa Romeo Brera, occasion
(Afbeelding: Autowereld)

Desondanks zijn er wel wat aandachtspunten voor de verschillende krachtbronnen. Welke dat zijn, lees je in de koopwijzer van de Alfa Romeo Brera (2005-2010). Met deze dorstige motoren is er bij de Brera overigens geen gebrek aan vermogen, al is een beetje power ook wel nodig. Het model is namelijk zeker geen lichtgewicht. De versie met de minste kilo’s – een 2.2 JTS met handbak – weegt al 1.445 kilogram.

De Alfa Romeo Brera occasion

Wij vonden zo’n relatief lichte Brera met een bijzonder opvallend interieur. De mix tussen rood alcantara en beige kunststoffen is wellicht wat smaakgevoelig, maar misstaat de Italiaanse designschoonheid niet.

Het exemplaar is rijk uitgerust met onder andere 18 inch-lichtmetalen wielen, metallic lak en een niet-origineel navigatiesysteem. Helaas voor de purist, maar het is geen achteruitgang ten opzichte van het originele interieur. Een van de weinige minpunten aan het binnenwerk van de Brera is dat het af-fabriek navigatiesysteem wat traag ism en het Blue&Me-systeem soms last heeft van geheugenverlies.

Alfa Romeo Brera, occasion
(Afbeelding: Autowereld)

De occasion komt uit 2007 en heeft sinds dien 71.094 kilometer gereden. Naast een lage kilometerstand beschikt het exemplaar over volledige onderhoudshistorie. Het is dan ook niet de goedkoopste Alfa Romeo Brera die je gaat vinden. De verkoper vraag net geen 12 mille voor de Italiaan.