Nederlandse overheid biedt een McLaren 12C Spider aan
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er echte supercar te koop, een McLaren 12C. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw vers aangekochte bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
McLaren 12C Spider
De Engelse sportwagenfabrikant had al sinds de McLaren F1 uit 1992 geen nieuwe auto op de markt gebracht. In 2011 kwam hier met de productiestart van de MP4-12C verandering in. Naast de tweedeurs coupé bracht het merk in 2012 een Spider op de markt. Anders dan de gesloten versie heette dat open model niet MP4-12C, maar 12C.
Het oorspronkelijke idee was dat de Engelsen in samenwerking met Mercedes-Benz de auto gingen ontwikkelen. Maar door onenigheid tussen beide partijen werden er twee afzonderlijke auto’s gemaakt: de McLaren MP4-12C en de Mercedes-Benz SLS AMG.
Vermogen van de eerste serie onbekend
De motor in de McLaren is dan ook niet afkomstig van Mercedes, maar is gebouwd door Britse fabrikant Ricardo. De V8 heeft een slagvolume van 3,8 liter en leverde in de Coupé 600 pk en 600 Nm koppel. Met de komst van de Spider verhoogde McLaren het vermogen tot 625 pk, een upgrade die de Coupé ook direct kreeg. Inclusief de naamsverandering van MP4-12C in 12C.
Coupés van vóór die vermogensupgrade zijn veelal teruggebracht naar de dealer. Maar niet alle McLaren MP4-12C’s gingen terug voor de update en op het kentekenbewijs staan de extra 25 paarden niet aangegeven. Sjoerd van Bilsen legt in onderstaande video uit waarom niemand het vermogen van deze bepaalde auto’s weet en hoe jij de tweede serie – met standaard 625 pk – kan herkennen. Voor de 12C geldt altijd een vermogen van 625 pk.
Meer beleving in de Spider-variant
“Dat uitlaatgeluid (en inlaatgeluid trouwens ook), dat in de Spider net wat beter tot je komt dan in de Coupé, heeft nu een grotere klank-diversiteit. De 12C klinkt simpelweg veel beter en is niet meer timide. Zet via de computer de air-intake op stand drie en er is een sound die recht doet aan de 625 aanwezige pk’s. Je kunt uren met de 12C rijden, en telkens hoor je weer een ander soort geluid.”
“Als de 3,8-liter V8 lekker op temperatuur is, hoor je in gas los-situaties zwaar geborrel uit de einddempers. Zet de handling-knop op S (de middelste stand) en het stabiliteitssysteem opereert minder actief. Als je vervolgens vol uit een bocht accelereert, bepaalt de ontsteking exact hoeveel vermogen je krijgt. Dat geeft een geluid dat verdacht veel lijkt op dat van een Formule 1-auto die in de tractieregeling hangt. Heerlijk.”
De McLaren 12C bij de overheid heeft wat aandacht nodig
Het exemplaar bij de overheid werd in 2014 gebouwd en een jaar later ingevoerd in Nederland. In de advertentie wordt vermeld dat de auto enige problemen heeft. Zo wordt de sleutel niet meer herkend, waardoor de kilometerstand niet is af te lezen en de ramen open staan. Ook vertoont het voertuig vloeistoflekkage. Je kunt op de auto bieden tot 4 november 2021.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Deze populaire ruimteauto heb je als occasion voor 10.000 euro
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Veel pk’s per euro: deze Dodge-occasion heeft meer dan 700 pk
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024