Autovisie
Autovisie Nieuws 8 jun 2021

Bugatti-verzamelaars kunnen portemonnee trekken: Chiron Super Sport

En weer lanceert Bugatti een gelimiteerde uitvoering van zijn Chiron. Ditmaal draagt de variant de aanduiding Super Sport. Kennen we die benaming al? Jazeker, maar nog niet op een Chiron zonder zwarte koets en oranje striping.

De Franse hypercarbouwer melkt de Chiron-familie weer verder uit. In een oplage van zestig stuks kwam het twee jaar terug al met de Pur Sport, terwijl het bovendien in een volume van dertig stuks de Super Sport 300+ gaat bouwen. Daarnaast verschijnen nu een niet nader genoemd aantal exemplaren van de Super Sport, zonder verdere toevoeging. Met die productievolumes hoopt Bugatti de laatste productieplaatsen van de Chiron te dichten. In totaliteit maakt de Franse Volkswagen-dochter dan 551 exemplaren van de Chiron-architectuur, inclusief de gelimiteerde Divo (40 stuks), de La Voiture Noire (1) en de Centodieci (10). De Super Sport valt binnen de 500 stuks van de Chiron.

551 chassis’

De Super Sport vormt het topmodel van de Chiron-familie. Aan de basis staat de Chiron Sport, gevolgd door de Chiron Pur Sport. De Chiron Super Sport komt daar weer boven. Het is een andere vertakking dan de limited editions, zoals de 110 Ans, en de few-offs, zoals de Divo. De ‘Sport’-modellen vormen het reguliere modellengamma vandaag de dag, al zijn de ‘Pur’ en ‘Super’ vastgestelde verkoopvolumes. De Super Sport 300+ is reeds uitverkocht. Eén van de 30 stuks komt naar Nederland.

25 cm langer

De Super Sport volgt de aerodynamische vorm van de Super Sport 300+. Hij is langer, wat aan de achterzijde van de Chiron is terug te zien. De achterzijde steekt zo’n 25 centimeter verder uit dat die van de Sport en Pur Sport. Door de vergrote overhang heeft Bugatti een efficiëntere aerodynamische vorm gecreëerd, wat bijdraagt aan een hogere topsnelheid van de hypercar. De sportcoupé moet in staat zijn om rond de 500 km/h te halen. Echter, een begrenzer zorgt ervoor dat de topsnelheid elektronisch is afgeregeld op 440 km/h, 20 km/h meer dan de Chiron Sport en 90 km/h hoger dan de Chiron Pur Sport. Het merk stelt dat de banden in staat zijn om 500 km/h te halen.

Nederlandse Bugatti Chiron Super Sport 300+ gaat de weg op

Moeder der Bugatti’s Chiron met pensioen

Space Shuttle

Over dat schoeisel gesproken, het rubber is opnieuw van de tekentafel gekomen. Uiteraard nog steeds rond en in zwart uitgevoerd, maar van een andere samenstelling voorzien. De banden zijn versterkt en stijver. Fabrikant is Michelin, dat ook de banden voor de andere types ontwikkeld en vervaardigd. De productie van de nieuwste banden hebben plaats in dezelfde ruimte als waar het merk het rubber voor de Space Shuttle vervaardigd.

500 km/h

Om richting de 500 km/h te gaan is niet alleen het koetswerk van de Chiron opnieuw getekend, ook de aandrijflijn kent tal van modificaties. Het resultaat is dat de Super Sport net als de Centodieci 1600 pk sterk is. Wijzigingen aan de turbo’s, de luchtstroomcilinderkop, kleppenstelsel, oliepomp en transmissie zorgen voor de extra peekaas. De W16-motor met zijn vier turbo’s kan nu maximaal 7100 omwentelingen per minuut draaien, 300 meer dan in de Chiron Sport. Het koppel van 1600 Nm wordt nu ook bereikt tussen 2000 en 7000 tpm in plaats van tot 6000 tpm. De aangepaste transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten kent nieuwe overbrengingsverhoudingen. Bij vol gas schakelt de bak pas bij 403 km/h over van de zesde naar de zevende versnelling.

12,1 seconden tot 300 km/h

De 23 kg lichtere Super Sport in vergelijking met de Sport accelereert in 5,8 tellen van stilstand naar 200 km/h. De 300 km/h-markering wordt na 12,1 tellen gerealiseerd. De 400 km/h staat rapper op de meter dan in de andere Chirons.

Prijs Bugatti Super Sport

Met de Super Sport verrijkt Bugatti de prijslijst. De nieuwste versie staat er voor 3,2 miljoen euro per stuk (!) op. Let wel, exclusief btw en bpm. De Chiron Sport kost tegenwoordig 2,7 miljoen euro ex/ex.