Nu al: de belangrijkste details van de nieuwe, elektrische Renault Megane

Het duurt nog even voordat we de nieuwe en elektrische Renault Megane gaan zien. Dat weerhoudt de Franse autobouwer er niet van om alvast de belangrijkste details op tafel te gooien.

Bij elektrische auto’s lijkt het tegenwoordig nog maar om een paar zaken te gaan. Het vermogen van de elektromotor, de grootte van het batterijpakket en de daardoor maximale actieradius. Precies die zaken geeft Renault nu al prijs, terwijl we de auto nog lang niet in productievorm zullen zien.

Nieuwe naam

Renault meldt dat de nieuwe Megane E-Tech Electric, zoals de nieuwkomer definitief en volledig heet, op het CMF-EV-platform staat. Dat wisten we al, want met de eVision gaven de Fransen al een voorproefje van de nieuwe Megane die als eerste van die bodemsectie gebruik gaat maken.

De nieuwkomer, die nu geen hatchback maar crossover is, krijgt een 160 kW (217 pk) sterke elektromotor op de voorste as, die z’n stroom haalt uit een batterij met een capaciteit van 60 kWh. Daardoor is een actieradius van zo’n 450 kilometer mogelijk, aldus Renault. Naar verwachting komen er meerdere varianten, gezien het nieuwe platform ook klaar is voor een (tweede) elektromotor op de achteras. Details daarover deelt Renault nu nog niet.

Megane eVision

Hoewel we de productieauto dus nog een tijdje niet gaan zien, deelt Renault al wel foto’s van een hevig gecamoufleerd model. Die foto’s bevestigen wat we al wisten, want deze Megane E-Tech Electric wijkt voor slechts 5 procent af van het reeds getoonde studiemodel eVision. Wat de verschillen zijn, is nog onduidelijk. Het zit ‘m volgens Renault namelijk in de details, die op het getoonde model met camouflagepak simpelweg niet te zien zijn. Het reeds getoonde studiemodel meet overigens 4,21 meter, korter dan een traditionele C-segmenter. Of de uiteindelijke auto even lang, langer of korter is, is voor nu onbekend.

De Mégane eVision is een Mégane, maar totaal anders

Renault kiest met de nieuwe Megane in ieder geval voor een geheel nieuwe carrosserievariant. Waar de C-segmenter tot nu toe altijd de gedaante van hatchback, coupé of stationwagon aannam, gaat het nu om een crossover. “Ik denk dat kopers van een elektrische auto de wereld graag willen laten zien dat ze de omslag hebben gemaakt, dat ze hun mentaliteit veranderen, dat ze kiezen voor een nieuwe technologie die ecologisch is”, zo vertelde designbaas Laurens van den Acker onlangs aan Autovisie.

Renau

Proporties

“Met een model op basis van een specifieke platform voor elektro-auto’s is dat eenvoudig te realiseren en we zouden de plank misslaan als we dat met de Mégane eVision niet zouden oppakken. De proporties met korte overhang, lange wielbasis, ver naar voren geplaatste voorruit en grote interieurruimte doet de auto echt opvallen. Maar zoiets moet ook bij de kopersgroep passen, want een Kangoo EV wordt voor andere doeleinden gekocht”, aldus Van den Acker.

Op pad met de eerste plug-in hybride van Renault: de Mégane E-Tech

En oh, er is nóg een onderdeel heel belangrijk bij een elektrische auto: de prijs. Die weten we uiteraard nog niet, gezien het feit dat deze Megane zich nog niet bij de dealer laat zien. Het model onthult z’n definitieve silhouette deze zomer, als er een vloot van dertig preproductie-auto’s de weg op gaat. Overigens komt de nieuwe Megane er niet met een verbrandingsmotor, maar enkel met elektrische aandrijving. De nieuwkomer zal in het Noord-Franse Douai van de band rollen.