Bugatti, de maker van de (onofficieel) snelste auto ter wereld, de Bugatti Chiron, moet meer geld verdienen. Daarom is het nu bezig met het ontwikkelen van een volledig elektrische SUV of GT.

Bugatti Chiron 490


Het even van een super/hypercarbouwer gaat niet per se over rozen. Geld verdienen met dure, snelle, luxeauto's lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Ferrari, Lamborghini en Bugatti doen het op dit moment prima, maar Aston Martin heeft het enorm moeilijk. En als we Stephan Winkelmann, CEO van Bugatti, mogen geloven, dan verdienen ze op dit moment best goed geld, maar moet daar in de toekomst zeker meer bij. Een goedkoper model waarvan er meer verkocht worden is volgens hem een logische volgende stap.

Ontwikkelkosten

Winkelmann beweert tegenover Bloomberg dat Bugatti nu wel bewezen heeft dat het de snelste auto's te wereld maakt. Het merk is dan ook klaar met het maken van nieuwere en nog snellere voertuigen. Iets wat mede komt door de ongekend hoge ontwikkelkosten die erbij komen kijken. De CEO vindt dat Bugatti het meer op luxe moet gooien. Met een volledig elektrische SUV of GT van tussen de €500.000 en €1.000.000 waarvan er tussen de 500 en 600 per jaar gemaakt worden, moet dat gebeuren.

Met het inslaan van de nieuwe richting is Winkelmann ook niet bang voor de puristen die het merk steunen. Hij heeft al een keer met dit soort mensen te maken gehad toen hij toen hij bij Lamborghini de Urus voorstelde. Het resultaat daarvan is inmiddels duidelijk.

Lamborghini Urus


SUV

Vlak voor de recordpoging van de Bugatti Chiron Super Sport 300+ om de 300+ mijl per uur te halen, vertelde de Bugatti CEO ook al over een mogelijke SUV van het merk. Destijds beweerde hij zelfs al dat het hele ontwerp van de auto al af is en dat er alleen nog maar door topmensen van de Volkswagen Group in Wolfsburg op afgetekend hoefde te worden. Ook vertelde hij dat er voor de rest geen geld is voor nieuwe ontwikkelingen. Daardoor lijkt een volledig elektrische SUV logischer dan een GT die helemaal opnieuw ontwikkeld moet worden.