Aston Martin gaat failliet als het de DBX niet kan lanceren
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdbx-8.jpg)
De marktintroductie van de Aston Martin DBX is cruciaal voor de Britse autofabrikant. Maar of deze dat ook haalt is onzeker. Daarom heeft het bedrijf nu een ‘verzekering’ afgesloten om zeker te maken dat ze de lancering van hun eerste SUV zeker halen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdbx-4.jpg)
Aston Martin zit al langer in zwaar financieel weer. Het bedrijf zwemt rond in een schuld van meer dan een miljard euro en het lijkt er niet op dat die binnen een paar maanden is afbetaald. Sterker nog, de Britse autofabrikant heeft de aankomende tijd nog veel meer geld nodig om de lancering van de eerste SUV, de Aston Martin DBX, te halen. Maar daar zit direct een probleem, want het bedrijf kan door de torenhoge schuld eigenlijk niet meer lenen.
Verzekering
Daarom hebben de Britten nu een verzekering afgesloten om de lancering van de DBX zeker te halen, dit laat Automotive News weten. Maar die verzekering is eigenlijk geen verzekering, maar een lening tegen exorbitant hoge rentes. De hoge heren bij Aston Martin weten gewoon hoe ze iets mooi moeten brengen. Kort door de bocht heeft Aston nu een optie op 250 miljoen pond mocht het nodig zijn. De eerste 150 miljoen pond wordt uitgekeerd tegen een rente van 12% mits de DBX een bepaalde grens van orders haalt. Wordt die grens niet gehaald, dan vraagt de bank 15% rente. Een optionele twee betaling van 100 miljoen pond zou tegen dezelfde condities geleverd kunnen worden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdbx-7.jpg)
De situatie bij Aston Martin is dus niet bepaald goed te noemen. De verkoop van de Vantage slaat in Europa en Amerika niet aan en de afzet van de DB11 is alweer op zijn retour. De vraag naar het topmodel, de DBS, ligt boven verwachting, maar dat kostbare model wordt niet in grote aantallen gebouwd. De situatie buiten de bedrijfsdeuren helpt niet erg mee. Daar vinden we een dreigende Brexit, het aanhoudende gedoe met handelsoorlogen en onrust in Hong Kong. Kortom, de toekomst van het 106 jaar oude bedrijf is afhankelijk van de succesvolle lancering van een product dat ze nog nooit eerder hebben gemaakt, en die we nog steeds niet hebben gezien.
Succes
De Aston Martin DBX moet een succes worden als hij in april 2020 van de band in de fonkelnieuwe fabriek in Wales rolt. En dat gaat hij ook worden als we de fabrikant mogen geloven. Niet alleen vult de auto het gat tussen SUV en sportwagen, ook zijn er volgens hen veel huidige Aston Martin-bezitters die al een SUV in de garage hebben staan. Zij zouden deze graag willen inruilen voor een hoogpotige vierwieler van het Britse luxe merk.
Als we dan naar andere luxemerken kijken, dan is het niet gek om te denken dat Aston Martin een succesvolle wagen achter de schermen heeft. Bij Lamborghini blijkt de Urus een verkoopkanon en ook bij Porsche zijn de SUV’s de bestverkopende modellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari LaFerrari eruitziet als een Duitse taxi
-
Deze Bugatti Chiron is straks letterlijk van een oud vrouwtje geweest
-
De Tesla Cybertruck komt wél naar Nederland en dat zit zo
-
AliExpress-versie van de Porsche Panamera komt naar Nederland
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h