Bugatti bleef volhouden dat ze niet voor een snelheidsrecord zouden gaan, maar zeg nooit nooit, want de fabrikant uit Molsheim heeft het toch gedaan. Onder publieke druk welteverstaan. Daarmee is het de eerste keer dat een straatauto 490 kilometer per uur aantikt.

Bugatti Chiron 490


Eindelijk hebben we antwoord op de vraag of de Bugatti Chiron echt sneller is dan de Hennessey Venom GT (435,2 km/h) of de Koenigsegg Agera RS (457,85 km/h). Andy Wallace, vaste testrijder voor Bugatti, wist namelijk de astronomische snelheid van 490,39 km/h aan te tikken. Daarmee is Bugatti de eerste autofabrikant die de 300 mijl per uur barrière heeft doorbroken. De gehaalde snelheid is bevestigd door het Duitse TÜV.

Geen officieel record

Dat wil niet zeggen dat het een officieel record is. Voor vermelding in het Guinness Book of Records dient namelijk twee richtingen te worden gereden en dat heeft Bugatti niet gedaan. De hypercarbouwer koos namelijk voor de snelheidspoging voor de testbaan van Volkswagen, Ehra-Lessien genaamd, en volgens de autobouwer is het asfalt op de hogesnelheidsbaan zodanig gelegd dat het rijden in tegengestelde richting heel veel weerstand oplevert.

Shotgun

Om de fenomenale snelheid te halen is de Chiron waarin Wallace stapte aanzienlijk aangepast. Hij is bijvoorbeeld 25 centimeter langer dan het reguliere model. De achterkant is langer, heeft een gigantische diffuser en twee dubbele 'shotgun' uitlaten. Ook is de verstelbare vleugel niet meer terug te vinden op deze recordbrekende Chiron. Deze is in dit geval vervangen voor een kleinere en vaste versie.

Bugatti Chiron 490


Samen met de kleinere uitsparing bij het achterraam en de lasergeleide rijhoogte moeten deze aanpassingen de luchtweerstand van de auto flink verlagen. Een belangrijk punt omdat rijden op zulke snelheden niet alleen afhankelijk is van het vermogen van de motor, maar ook in hoeverre de auto door de lucht glijdt. Hoe harder je gaat, hoe meer lucht de auto moet wegduwen.

Thor

Voor de gelegenheid heeft Bugatti de machtige achtliter quad turbo W16 van wat meer vermogen voorzien. Het motorblok, met koosnaam Thor, produceert in deze Chiron 1.600 pk, gelijk aan het opgegeven vermogen in de Centodieci. De rest van de aandrijflijn is onveranderd gebleven. De binnenkant van de auto is ook aangepast. De stoel van de bijrijder is verwijderd. Daar is plaats gemaakt voor een lading computers. En de Chiron is voorzien van een volledige rolkooi.

Terugtrekken

Stephan Winkelmann, baas van Bugatti, laat tegenover Top Gear weten: "Het was ons doel om als eerste autofabrikant de magische 300 mijl per uur barrière te doorbreken. Hierin zijn we geslaagd. En met dit record zullen we ook uit de strijd voor de snelste productiewagen terugtrekken. We hebben inmiddels al vaker laten zien dat we de snelste auto's ter wereld maken, we gaan ons nu bezighouden met andere dingen."

Bugatti Chiron 490


Het lijkt erop dat deze versie van de Chiron zal leiden naar een Chiron Super Sport, al bevestigt Bugatti dit nog niet. Denk aan een gelimiteerde versie van de Chiron als een soort van World Record Edition. Het is logisch dat de lessen die het merk leerde met het halen van dit record, hun weg zullen vinden naar toekomstige modellen. De motor komt in deze specificatie al in de Centodieci, waarmee het ook zijn diffuser en uitlaateindstiukken deelt.

Magische grens

Voor nu is het vooral even afwachten wat merken als SCC, Hennessey en Koenigsegg gaan doen. Een van hen zou in de toekomst de magische grens van 500 kilometer per uur moeten doorbreken. Of Bugatti dat dan kan slikken weten we niet. Wellicht stapt het Franse merk dan toch weer in de strijd, al is Winkelmann nu erg stellig over de topsnelheid van de Chiron. Tegenover Autovisie zegt hij: "We hebben het aangetoond. Klaar. We hebben meer projecten en die zijn belangrijker dan het neerzetten van een snelheidsrecord. Bij de Chiron draait het niet alleen om de topsnelheid, de Chiron is meer dan dat, zoals jullie afgelopen december met jullie rit van Molsheim naar Amsterdam hebben kunnen ervaren."

Coureur Andy Wallace, die ooit de topsnelheid van de McLaren F1 op 385 km/h zette, heeft al laten weten dat de Chiron nog niet klaar was met optrekken toen de 490 km/h werd aangetikt. Hij moest afremmen omdat hij aan het einde van het rechte stuk van het Ehra-Lessien test track kwam en de bocht in moest sturen. Ook geeft hij aan dat de auto wellicht nog sneller op de topsnelheid zou kunnen zitten als ze, net als Koenigsegg en Hennessey, op banen zouden rijden die hoger boven zeeniveau liggen. Daar is de luchtweerstand namelijk flink lager dan in Duitsland het geval was. "In Nevada had een top van zeker 515 km/h mogelijk geweest", laat de fabrikant aan Autovisie weten. "Maar dan hadden we op de openbare weg gereden. We hebben gekozen om het op een afgesloten baan te doen. Veiligheid voorop."

Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490
Bugatti Chiron 490

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!