Brommobiel aan basis van Nederlands Opel-gamma
Het verlossende woord heeft lang op zich laten wachten, maar ook in Nederland komt de elektrisch aangedreven Rocks-e op de prijslijst te staan. De Nederlandse markt is het eerste exportland voor de brommobiel. Wanneer de elektro-auto in de verkoop gaat, is nog niet bekend.
Opel ziet potentieel voor de Rocks-e in Nederland. Na Duitsland is de Nederlandse markt het tweede afzetgebied wereldwijd waar de Rocks-e in de verkoop gaat. Met het model dicht de importeur het gat dat is ontstaan na het afscheid van onder andere de Karl en Adam. Door de Nederlandse belastingregels worden kleine modellen hard getroffen en ligt de prijsstelling hoger dan elders in Europa. Nu Opel geen modellen meer voor het A-segment heeft, kan de importeur de Rocks-e onderaan het programma positioneren.
Gericht op nieuwe, jonge klanten
Echter, de Rocks-e is geen auto. Het is een brommobiel. De fabrikant ziet de Rocks-e ook niet als opvolger van de Karl, maar voor een deel van de clientèle kan de compacte telg wel een alternatief vormen. Hij kan ingezet worden als deelauto bijvoorbeeld. De Rocks-e heeft bovendien nog een rol toebedeeld. Volgens de wetgeving mag er vanaf 16 jaar achter het stuurwiel van de auto-look-a-like worden gestapt. De Rocks-e nestelt zich tussen de scooter en auto, zodat de potentiële kopers van een scooter nu een brommobiel van een autobouwer krijgen voorgeschoteld. Met die kopersgroep haalt Opel jonge, nieuwe klanten binnen, die mogelijk doorgroeien in de automodellen van de Duitsers.
Elektrisch aangedreven Citroën Ami gaat in productie – Video
Lage productiekosten
De Rocks-e is een compact model. Hij meet 2,41 meter in de lengte en reikt in de breedte tot 1,39 meter. Binnen deze afmetingen biedt hij plaats aan twee personen. Toegang tot die stoelen krijg je door twee forse doch dunne portieren, die in de linkerflank aan de achterzijde en in de rechterflank aan de voorzijde scharniert. Het komt voort uit het idee van kostenbesparingen, want één deur is aan beide zijden te monteren. Dat geldt bovendien voor de voor- en achterzijde. De minimalistische aankleding zorgt eveneens voor lage productiekosten en dus prijsstelling. De Rocks-e heeft geen kostbaar infotainmentsysteem. Voor muziek, navigatie en telefoon gebruik je je smartphone. Zoals de voorruit van de brommobiel niet open kan, kan ook de achterzijde niet open. Bagageruimte is dan ook centraal in de auto te vinden en wel in de beenruimte van de passagier. Achter de stoelen heb je netjes voor kleine spulletjes.
Actieradius 75 km
Voor de aandrijving zorgt een elektromotor. Onder normale omstandigheden levert de krachtbron 6 kW aan vermogen, maar het piekvermogen ligt op 9 kW. De krachtbron krijgt zijn energie van een batterij met een capaciteit van 5,5 kWh, die via een 220V huishoudelijk stopcontact in 3,5 uur opgeladen moet zijn. Met volle accu haalt de Opel Rocks-e ongeveer 75 kilometer maximaal. Voor het laden levert Opel een laadkabel die met 3 meter lengte 59 cm langer is dan de hele Rocks-e.
Prijs Opel Rocks-e
Kosten en prijs vielen al. Opel verwacht de Rocks-e in Nederland voor minder dan 10.000 euro aan te bieden. De definitieve prijzen en officieel showroomdebuut kondigt de importeur later aan. Het gamma zal bestaan uit één motorversie, die te combineren is met drie uitrustingsniveaus. Naast het basisniveau komt de Rocks-e er als Klub en Tekno. Alle versies beschikken over duo-tone kleurstelling, LED-koplampen, LED-knipperlichten en een panoramisch dak. Voor wieldoppen, strepen op de portieren en opvallende kleurtjes in het interieur dient de liefhebber het luxere niveau te kiezen.
Citroën Ami
Opel heeft de Rocks-e niet zelf uitgevonden. Het is een coproductie met zustermerk Citroën, dat het voortouw nam. De Duitsers laten net als de Fransen de brommobiel in Marokko bouwen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd