Elektrisch aangedreven Citroën Ami gaat in productie – Video
Citroën gaat de strijd aan met brommobielen en neemt de vorig jaar gepresenteerde conceptcar Ami in productie! Het kekke karretje is volledig elektrisch aangedreven.
Exact een jaar nadat de Franse autobouwer het conceptmodel Ami One introduceerde, stelt het merk de definitieve versie voor. En hij wijkt nauwelijks van die opvallend gestileerde, hoekige stadsrakker af, al is hij wel wat ontleukt. Alle details die toen voor opzien baarde zijn in het model doorgevoerd. De maatvoering wijkt iets af. Hij meet nu 2,41 meter in de lengte, 1,39 meter in de breedte en 1,52 meter in de hoogte. Het studiemodel was in de breedte en hoogte gelijk. De twee in tegengestelde richting scharnierende deuren zijn gebleven, net als het idee van symmetrische carrosseriedelen als bumpers zodat je de productiekosten laag houdt.
Leuk en kleurrijk
Het interieur is simplistisch zonder goedkoop te ogen. De panelen zijn leuk en kleurrijk vormgegeven en de kunststoffen zijramen schuif je handmatig omlaag en omhoog. Alles is functioneel, niets is overbodig. Bergmogelijkheden bestaan uit elastieken en een instrumentarium ontbreekt, omdat je je smartphone achter het stuur plaatst om de speciale app te gebruiken. De bagageruimte bereik je door de uitsparing tussen de twee identieke stoelen.
Elektrische aandrijving
Mede door zijn compacte maatvoering is de draaicirkel van de stadsrakker slechts 7,2 meter, wat je voor stadsgebruik ook graag wenst. De topsnelheid bedraagt 45 km/h en met een volle batterij moet je zo’n 70 km kunnen halen. Het accupakket kent een capaciteit van 5,5 kWh-batterij. Volgens Citroën laad je de in de bodem van de auto geplaatste batterij via een regulier stopcontact in drie uur op.
Regelgeving
De Ami gaat in juni in Frankrijk in de verkoop. Nederland volgt later, waar momenteel wordt gekeken naar de wetgeving rondom het voertuigconcept. In het thuisland biedt Citroën het model op verschillende manieren aan. Je kunt kiezen voor een huurconstructie, waarbij je een aanbetaling doet en maandelijks bijna 20 euro afrekent. Of je kiest voor de aanschaf van de Ami en betaalt in plaats van dik 14 mille over een periode van 48 maanden ‘slechts’ € 6.000,-.
Autosalon van Genève
Citroën stelde de Ami als concept car Ami-One exact een jaDaarar geleden voor. De auto werd toen als een van de twee studiemodellen ter gelegenheid van de 100e verjaardag van Citroën gepresenteerd. Hij debuteerde overigens voor het publiek op de Autosalon van Genève, maar ondanks dat de Geneefse autoshow volgende week van start gaat, slaat de Franse autobouwer de beurs over en toont het bedrijf de productieversie pas in een later stadium live aan het publiek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland