Stijn Kuster
Stijn Kuster Klassiekers 27 jan 2022

Deze occasion wil je: BMW 2002 tii, ‘niets kan ‘m verslaan’

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een BMW 2002 tii.

Liefhebbers kennen de ti-aanduiding bij BMW’s. De afkorting staat voor ‘turismo internazionale’ en is te vinden op de extra sportieve modellen van de Duitsers.

De ti en tii-aanduiding bij de BMW 2002

Bij de BMW 2002 ti of tii stond de term niet enkel voor een straffer onderstel en sportieve designelementen, maar vooral voor de weg die het brandstof-/luchtmengsel naar de cilinder aflegt.

BMW 2002 Tii, occasion
(Afbeelding: AutoWereld)

Standaard had de BMW 2002 een enkele Solex-carburateur, hiermee leverde de 2.0-liter viercilinder 100 pk. De ti-variant kreeg twee van deze carburateurs en hiermee 20 pk meer. De tii werd voorzien van mechanische brandstofinjectie en leverde 130 pk. “Dankzij het lage gewicht van zo’n 1100 kilo was de aandrijflijn goed voor 189 km/h, een 0-100-tijd van 9,2 seconden en een sportief weggedrag. Voor die tijd buitengewoon aansprekende cijfers.”

BMW 2002 Tii, occasion
(Afbeelding: AutoWereld)

In 1974 werd dit motorblok voorzien van een turbo. De allereest BMW met laadcompressor stuurde 170 pk naar de achterwielen. Het model met turbo werd echter in de racerij nooit zo populair als de ti en tii. De turbomotor was een stuk kwetsbaarder en hierdoor minder geschikt als circuitauto.

Een wolf in schaapskleren

De BMW 2002 werd door de testredactie destijds bestempeld als een: “echte wolf in schaapskleren. (..)Niets kan dit compacte, lange familiemodel verslaan, want welke auto van 16.385 gulden loopt vlotweg 190 km/h en accelereert in 9,2 seconden naar 100 km/h?”

Ook in 2013 reed Autovisie met een oude BMW 2002 tii: “De vering is ondanks de onafhankelijke ophanging toch stugger dan verwacht, duidelijk een bewijs van de enorme progressie die op het gebied van weggedrag is gemaakt. Net zoals remmen tegenwoordig een stuk strakker en met minder trillingen hun functie vervullen.”

“In geval van de ti en tii werd de aandrijving en de geometrie van de achterwielen aangepast, zodat het van nature aanwezige overstuurgedrag beter beheersbaar werd. De tii breekt daarom zonder al teveel moeite uitbundig, maar tegelijkertijd goed gecontroleerd via het grote stuurwiel uit. Het is tegenwoordig een bijna nostalgische ervaring.”

De BMW 2002 tii occasion

Autovisie vind zo’n stukje Beierse nostalgie met nog geen 50.000 kilometer op de teller. De auto komt uit 1974 en is origineel in Nederland geleverd.

Het gaat om de BMW 2002 tii, met dus 130 pk, die er nog prachtig uitziet. De verkoper vraagt voor de tweedeurs coupé 34.450 euro.

Reis door de BMW-historie, M1, 507 en nog dik 30 auto’s

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Deze occasion wil je: BMW 2002 tii, ‘niets kan ‘m verslaan’
Sluiten